יוסי לונדין
יוסי לונדיןצילום: עצמי

הכותרות שיתפרסמו כחודש לאחר הבחירות כבר צפויות מראש. לצד הכתבות על המשא ומתן הקואליציוני יופיעו דיווחים על הלנת שכר שממנה סובלים בני נוער רבים שעבדו למען המפלגות השונות במהלך הבחירות. במערכות הבחירות האחרונות דיווחה תנועת הנוער העובד והלומד על כ-700 מקרים שבהם לא שולם שכר לבני נוער בעבור עבודתם בבחירות. רבים מבני נוער שמתכוונים לעבוד במערכת הבחירות הנוכחית, ובעיקר אלו שיעבדו לטובת המפלגות שכוחן ירד וייקלעו לחובות, ימצאו מן הסתם את עצמם בתחושות של תסכול וכעס מוצדקים לחלוטין אל מול המפלגות שמתעכבות ומתחמקות מתשלום שכרם.

אבל אפשר גם אחרת. בני השלושים פלוס זוכרים עוד ימים שבהם בני נוער התנדבו בהתלהבות רבה למען המפלגות השונות. הם חילקו כרוזים ופתקי הצבעה, עמדו בפתח הקלפיות וקיבלו בהתלהבות את המועמדים השונים. לא היו שמחים מהם בליל הניצחון, ולא היו ממררים בבכי מהם ביום התבוסה. הם סייעו לשמאל ולימין, התרוצצו כשהם מלאים בחדוות נעורים ואדרנלין ונתנו עוד סיבה לשמוח ביום חגה של הדמוקרטיה.

ומה השתנה? נכונותם של בני הנוער לפעול למען הכלל לא השתנתה. הם פעילים באלפיהם בתנועות הנוער, ממלאים את ארגוני החסד וההצלה ונוהרים ליחידות הקרביות. גם הגדרת הבחירות כ"גורליות" קבועה כבר יותר משבעה עשורים. אנחנו ממשיכים ומתנצחים בכל מערכת בחירות סביב סוגיות היסוד של החברה בישראל: ביטחון, זהות וכלכלה, וכך יהיה ככל הנראה גם בעתיד הנראה לעין. דומה שהגורם היחיד שהשתנה הוא המפלגות עצמן. במקומם של הפעילים נמצאים יועצי התדמית, האסטרטגים שמנסים לטייח כל ויכוח מהותי ואומני יחסי הציבור שתמורת תשלום יעשו הכול, מנפלאות הניו מדיה ועד ללהקות הפעילים (בשכר כמובן) שמקיפות את המועמד בסיורו בשווקים. במציאות שכזאת, שבה המשחק הפוליטי מבוסס כמעט כולו על מודל עסקי, מובן שאיש אינו מנסה להמריץ את בני הנוער כמו את המבוגרים לפעול בהתנדבות למען המפלגה הקרובה לליבם.

אכן, חינוך הנוער לעמול למען כספו הוא בעל חשיבות אדירה, ובכל זאת דומה שאנחנו מפסידים יותר מדי, כאשר כבר מגיל צעיר אנחנו מלמדים את ילדינו שגם בפוליטיקה הכול עניין של מחיר. אווירה ציבורית שתעודד בני נוער להתנדב למען המפלגה הקרובה לליבם, כמובן תוך מתן תנאים ראויים ויחס מכבד, עשויה להצמיח דור ציני פחות ומחויב יותר שעשוי לראות בפוליטיקה שליחות ולא רק מקצוע. דור שישקיע כמה שעות מזמנו החופשי למען המרצת מצביעים מתנדנדים יבין את משמעות הדמוקרטיה וחשיבות המעורבות הציבורית, יותר מעוד פרק בתוכנית הלימודים באזרחות וסמינרים של מכונים לחינוך לדמוקרטיה למיניהם. טוב יעשה משרד החינוך אם כחלק מהתוכנית של התנדבות בקהילה שבני הנוער מחויבים לעשות במסגרת תוכנית הלימודים, ייתן לתלמידים את האפשרות ואף יעודד אותם להתנדב בצורה זו או אחרת למען המפלגה שהם תומכים בה. הפאניקה המוגזמת מפני פוליטיזציה של מערכת החינוך צריכה לסגת מפני הזכות והחובה לחנך בני נוער למעורבות ציבורית משמעותית ומשפיעה.

ומפלגות יקרות, עד שהבקשה הנאיבית הזאת תתמלא, אם התחייבתן לשלם - לפחות תשלמו.

הכותב הוא מרכז המחלקה להיסטוריה במכללת אורות ישראל קמפוס רחובות