קהל שבוי. נוסעים בנמל תעופה
קהל שבוי. נוסעים בנמל תעופהצילום: רויטרס

במסגרת מאמצי משרד הכלכלה והתעשייה להפחית את יוקר המחיה בישראל, מקודם בימים אלו מהלך חדשני במטרה להפחית את יוקר המחיה במקומות ציבוריים מקבלי קהל.

המהלך יכלול אחת משתי האפשרויות, מחירים קבועים עבור מוצרים, או אכיפה על התהליך המכרזי- מי שיציע את סל המוצרים הזול ביותר יזכה במכרז.

מקומות ציבוריים מקבלי קהל הם כלל המקומות אליהם מגיע האזרח כדי לקבל שירותים ציבוריים, דוגמת שירותי בריאות בבתי חולים, שירותי טיסה משדות תעופה, וכדומה.

במקומות אלו הצרכן הוא "קהל שבוי", אשר נדרש לשלם מחירים גבוהים בגין שירותים ומוצרים שונים שנסחרים במחירים נמוכים יותר, במקרים רבים באופן משמעותי, במקומות אחרים. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שהיצע הספקים במקומות אלו קטן, וכמעט ואין הבדל במחירים העומדים בפני הלקוח.

כך למשל, מבדיקת המועצה הישראלית לצרכנות ב-2017 עלה שמוצר יכול להימכר בחלק מבתי החולים במחיר שגבוה פי 6 ביחס לאותו המוצר בבתי חולים אחרים.

לרמת המחירים במקומות ציבוריים תתכנה מגוון סיבות ובכלל זה עלויות שכירות של השטח, כוח מיקוח מול סיטונאים ויצרנים במשק, עלויות הקשורות בשעות עבודה לא שגרתיות (למשל בשדה תעופה), ועוד.

משרד הכלכלה והתעשייה יוצא לתהליך הערכת השפעות רגולציה, ויגבש חלופות למדיניות שתביא להפחתת רמת מחירי מוצרים ושירותים שונים במקומות ציבוריים.

במסגרת התהליך יבחנו שתי אפשרויות:

קביעת מחירים עבור מוצרים מסוימים, פערים סבירים ואכיפתם. בחלופה זו יקבעו מחירים ופער קביל מהם, ומשרד הכלכלה יהיה הגורם המוסמך לאכוף הציות למחירים אלו.

מנגנוני רכש ומכרזים. חלופה זו תכלול בחינה של רגולציה קיימת בתהליכי מכרז להקצאת שטח לקמעונאים במקומות ציבוריים, והאם ניתן באמצעותה לחייב ספקים זוכים לסלי מוצרים/שירותים במחירים סבירים.