כנס במכללת שאנן
כנס במכללת שאנןצילום: שאנן

במכללה האקדמית דתית לחינוך שאנן בחיפה נערך אמש כנס בנושא חינוכי אקטואלי ומוקדש לזכרה של נעמי הרשקוביץ, סגנית ראש המכללה בעבר וראשת החוג לחינוך מיוחד.

הכנס הדגיש את חובת הזהירות, הערנות הנדרשת וחשיבות ההתערבות של גורמי החינוך וההורים כדי למתן את הסכנות בשימוש של הרשתות החברתיות.

את הכנס פתח ד"ר ערן לויזון, דיקן לימודים מתקדמים במכללה שעמד על ההזדמנויות הגדולות בצד הסכנות הרבות הטמונות בהתפתחות הטכנולוגית והתקשורת האלקטרונית הבינאישית.

פרופ' יחיאל פריש, נשיא המכללה הדגיש בדבריו כי "במהלך השימוש בכלים השונים של הרשתות החברתיות נדרשת רגישות אנושית ובינאישית רבה ביותר על מנת שלא לגרום חלילה לעוולות חברתיות ובין אישיות ופגיעות שאינן מחויבות המציאות".

הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, נציב שרות המדינה והרב של שכונת אחוזה, התייחס לאלימות ברשתות החברתיות בראי ההלכה היהודית. יש לחנך את הנוער ל"שמירת הלשון" שכן שליחת חץ לשון הרע יכולה להוות פגיעה אנושה בקורבן. ישנם מקרים חריגים ומובחנים, כגון במקרי עגינות עקב סרבנות גט או במקרים של סכנת חיים לאדם אחר, למשל - במקרה של דיווח על נהג עם ליקויי ראיה קשים, בהם לשון הרע, לכאורה, מותרת ואף נדרשת. החפץ חיים בספרו "שמירת הלשון" בפרק "לשון הרע לצורך" מדגיש שבעה תנאים מחמירים הנדרשים במקרה כזה.

הרב הרשקוביץ ציין בדבריו כי "לצד פוטנציאל בנייה אדיר, טמון ברשת גם פוטנציאל הרס גדול".

פרופ' טלי היימן, ראש תחום חינוך באוניברסיטה הפתוחה וחוקרת את האלימות ברשת, הרחיבה על המאפיינים, הקשרים החברתיים וגורמי הסיכון, הן לפוגעים הבריונים והן לקורבנות הנפגעים.

ד"ר מיכל דולב כהן ממכללת אורנים התייחסה לשאלה הגדולה: אז מה עושים עם זה? ד"ר דולב הציגה תכניות התערבות מבוססות מחקר לריסון סכנות האלימות ברשת.