זירת התרסקות המטוס באתיופיה
זירת התרסקות המטוס באתיופיהצילום: דוברות זק"א

בארגון זק"א מאשימים את ממשלת אתיופיה בהתנהגות "שערורייתית, ביחס מחפיר ובפגיעה חמורה בכבוד הנספים" באסון התרסקות מטוס אתיופיאן איירליינס.

משלחת זק"א היתה מהראשונות להגיע לאזור האירוע במטרה לזהות את גופות שני הנספים הישראלים ולהביאן לקבר ישראל.

בארגון אומרים כי "מלומדי נסיון בשלושים שנות פעילות וטיפול באסונות בישראל וברחבי העולם. התנהגות כזאת עוד לא ראינו. החל מכך שמיד עם התרסקות המטוס פשטו המקומיים על זירת האסון במסע ביזה של חפצי הנספים תוך פגיעה חמורה בכבוד המת. בהמשך השבוע הם עלו על השטח עם טרקטורים ובאגרים, מבלי להתייחס כלל לנספים ותוך ניוול נוראי של כבוד המת".

"הבוקר הם הוסיפו חטא על פשע. טרקטורים כיסו באדמה את כל המכתש שנוצר כתוצאה מההתרסקות של המטוס, על שלל הממצאים בזירה, יישרו את הקרקע כאילו לא היה כלום, כשבשטח עדיין פזורים איברים, חלקי גוף וממצאים אחרים. האתיופים העמידו במקום אנדרטה, כשהם מודיעים שמבחינתם האירוע נגמר", הוסיפו בארגון.

עוד מאשימים כי "בחדר הקירור שבקרגו ליד שדה התעופה, שם רוכזו מאות חלקי גופות שמתנדבי זק"א ואחרים הספיקו לאסוף. לא רק שלאתיופים אין את הידע והיכולת לעשות את הזיהוי המדעי, אלא גם מונעים ממשלחות זיהוי מקצועיות מרחבי העולם ביניהם גם המז"פ של ישראל, לבצע את הזיהוי המדעי".

אליעזר סמט מתנדב זק״א באתיופיה מספר, "במלון 'סקלאה אתיופיאן אירליינס' החלו להגיע עשרות בני משפחות השכולות מרחבי העולם, שביקשו לקבל תשובות ומידע על גורל יקירהן, אבל לא היה אף אחד שיסביר להם מה קורה או לתת מענה על שאלותיהם. אי אפשר לתאר את הבכי ואת הצעקות של בני המשפחות שהרעידו למרחקים, שגרירי המדינות מסתובבים כאן במלון מבלי יכולת לעזור למשפחות כי האתיופים לא משתפים פעולה גם איתם לגודל תדהמתם".

"זו תחושה קשה להגיע לזירה כשאנחנו רואים את הממצאים הרבים מתגלגלים בשטח מבלי יכולת לתת מענה הולם ומקצועי. תוך יום נעלמו מהזירה כל חלקי המטוס למקום לא ידוע מבלי יכולת לבדוק אפשרות של ממצאים על חלקי המטוס. ההרגשה היא כואבת וקשה מאוד", הוסיף סמט.

עזריאל שניצר, מפקד משלחת זק״א באתיופיה, ציין "מעולם לא נתקלנו בסיטואציה כה קשה, הייתי בזירת האירוע ביחד עם מתנדבי זק״א ראינו שם ממצאים רבים פזורים בזירה, אבל ידינו היו כבולות".

נזכיר כי מוקדם יותר אמרו גורמים מדיניים, "לדאבוננו, הפניות לשלטונות האתיופים, לרבות שיחת ראש הממשלה עם ראש ממשלת אתיופיה ופניה של מדינות רבות אחרות בדרגים בכירים ביותר, אינן מביאות בינתיים את התוצאות המיוחלות".

"אנחנו קשובים לכאב המשפחות אבל את האחריות למצב, בו לא מתאפשרת מלאכת זיהוי הגופות בשלב זה, אין לתלות בגורמים ישראלים אלא בהחלטות של השלטונות המקומיים. נמשיך לפעול בכל כוחותינו על מנת להביא לזיהוי הנספים בהקדם", הוסיפו הגורמים.