מלחמת העצמאות
מלחמת העצמאותצילום: KLUGER ZOLTAN - GPO

"הגיע הזמן שנפסיק לחגוג רק אירועי פריצת מלחמת השחרור- הלא הוא יום העצמאות, ונתחיל לציין את אירועי סיומה- מה שהיווה בפועל את הקמת המדינה לאחר כל המכשולים והקשיים", אומר ד"ר חגי בן ארצי, מי שחוקר מזה שנים את מלחמות ישראל ושהוציא השנה את ספרו "מגילת התקומה והעצמאות" בהוצאת ספרית בית אל.

ערב ייחודי וראשון מסוגו לציון 70 שנה לניצחון במלחמת העצמאות, יתקיים ביום ראשון הקרוב (י' באדר ב', 17.3.19) במרכז מורשת בגין בירושלים. את הערב יזם ד"ר בן ארצי מתוך תחושה שהתאריך המשמעותי ביותר בהקמת המדינה- למעשה לא מצוין בשום מקום.

"השנה האחרונה היתה רצופת אירועי 70 שנה להקמת המדינה בכל הארץ, אבל הנקודה המרכזית היא שה' באייר היתה רק פתיחת המלחמה... חמשה צבאות פרצו למדינה שזה עתה קמה. ההכרזה לא היתה שווה כלום אלמלא הניצחון הגדול שלנו בחסדי ה'.

המלחמה העיקרית מול צבאות ערב החל בה' באייר תש"ח, 15.5.1948 מלחמה שנמשכה כמעט שנה עד ט' באדר תש"ט, היתה זו מלחמה קשה ועקובה מדם עם 6,000 הרוגים, שהיוו אחוז שלם מהישוב היהודי והעברי כולו בארץ ישראל שמנה באותה שנה 600,000 יהודים, אך בסוף נצחנו. מתוך התחושות המלוות אותי כבר שנים, החלטתי בשיתוף ספרית בית אל ומדרשת חברון, לקיים ערב שהוא אירוע הודיה והצדעה ללוחמים- לפלמ"ח, לאצ"ל ללח"י ולצה"ל שהצליחו לנצח חמש מדינות עם צבא קטנטן למול עשרות מליוני ערבים."

"הערב הוא הודיה גדולה לקב"ה על שהביאנו עד הלום וכן הצדעה לישוב העברי שעמד בגבורה במלחמה הזו שנמשכה למעלה משנה. זה הסיום האמיתי של אירועי השבעים כיוון שלדעתי אי אפשר לחגוג את ההקמה ללא האירוע המרכזי- הנצחון בה, שהתרחש בתאריך ט' באדר תש"ט. ביום זה הונף דגל הדיו בעובדה- אום רשרש בזמנו, וכיוון שזה יצא יום חמישי, מדינת ישראל ציינה את הנצחון בי"א באדר, בעזרת אירועים, כנסים, חגיגות גדולות ותפילות בבתי הכנסת. אני תקוה שנצליח מעתה למסד תאריך שיהפוך למסורת- ציון סוף מלחמת העצמאות שהיווה את סופו של תהליך הקמת המדינה".

מי יהיו הדוברים בכנס?

כל הדוברים נענו בשמחה ובהסכמה בהתראה די קצרה. הרב רפי פרץ י"ור הבית היהודי, השר נפתלי בנט, השר זאב אלקין, החוקר אלידע בר שאול ואל"מ יוסי רון, כולם הבינו את חשיבותו של הערב ונענו בהתלהבות לקריאה להגיע ולציין את התאריך הגדול.

הדוברים השונים ידברו במהלך הכנס על השלכותיה של המלחמה על בטחון ישראל לכל אורך הדורות עד לימינו אנו והרלוונטיות של המלחמה ההיא לשנת 2019.

בנוסף, בערב יושק הספר שיצא לאור השנה בהוצאת ספרית בית אל "מגילת התקומה והעצמאות". הספר סוקר את כל מהלך המלחמה בהיבט של ניסים וגבורה יהודית וישראלית גדולה.

לפרטים נוספים על הארוע