בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

יו"ר האיחוד הלאומי, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', קורא לכנסת להשיב לידיה את מושכות הדמוקרטיה שנלקחו על ידי בג"ץ ולכנס מושב פגרה מיוחד שיבטל את פסילת ד"ר מיכאל בן ארי מהתמודדות לכנסת הבאה.

ביומן ערוץ 7 קובע ח"כ סמוטריץ' כי אכן ביטול פסילתו של בן ארי מהתמודדות הוא מהלך אפשרי התלוי אך ורק ברצונם של גורמים בכנסת ובממשלה.

"בעוד כולם מצייצים מגנים ועסוקים בהבטחות בחירות ואני מניח על שולחן הכנסת הצעה שלפיה אפשר לבטל עוד בפגרת הכנסת כליל את הסעיף, והפרוצדורה הפשוטה ביותר היא שזה יבוא מהממשלה. השרה שקד יכולה לכנס את ועדת השרים לחקיקה ולהעביר את ההצעה הזו כהחלטה ממשלתית ואז על פי סעיף 9 לחוק הכנסת הממשלה יכולה לבקש את התכנסות הכנסת לישיבת פגרה מיוחדת שבה יעבור החוק הזה בשלוש קריאות".

על כעצם תוכנה של הצעת החוק אותה הוא מניח כעת מסביר סמוטריץ' כי ההצעה נועדה לבטל את חוק 7א' שאותו הפך, כהגדרת סמוטריץ', בית המשפט פעם אחר פעם לאות מתה כאשר סירב לפסול תומכי טרור וכאלה השוללים את קיומה של ישראל כמדינה יהודית בעוד השאיר בידיו רק את היכולת לפסול מועמדי ימין. "במצב הזה אין שום סיבה בעולם שהסעיף הזה יישאר בתוקפו. בג"ץ עושה בו שימוש לרעה ומשמש בו ככלי רק נגד צד אחד. כשהסעיף הזה יבוטל לא יהיה מקום לפסילת בן ארי והוא יוכל להתמודד לכנסת הקרובה".

ומה באשר לפסילת תומכי הטרור? האם ביטול הסעיף ימנע את גם האפשרות הזו? בהחלט כן, אלא שסמוטריץ' טוען שממילא פסילות של תומכי טרור אינן מתרחשות כפי שהיה בתקדימי זחלקא וזועבי, ומשום כך אין כל תועלת בקיומו של החוק.

"הכוונה של מי שחוקק את החוק הזה הייתה טובה, אבל בפרקטיקה, בפועל, בית המשפט בתרגילים ותחמונים משפטיים הופך אותו לכלי פוליטי של צד אחד. הרי מה שקרה אתמול זה מה שקורה כל הזמן. תמר זנדברג וחבריה בשמאל נכשלים בדמוקרטיה ובמבחן הציבור ומנצחים בבג"ץ. את האבסורד הזה צריך להפסיק. לכן עוד לפני שיוצאים בהצהרות בחירות שספק אם ימומשו יש כאן מבחן של כאן ועכשיו. מי שמתקומם נגד העוול הזה שבו פוסלים את בן ארי ששירת בצבא וילדיו שירתו בצבא שלא יסתפק בדיבורים. אפשר לעשות מעשים ונדרש לכך רק רוב רגיל שיהיה לכך בכנסת. אני קורא לראש הממשלה ושרת המשפטים להרים את הכפפה, לכנס את הכנסת עוד השבוע ולבטל את הסעיף".

סמוטריץ' סבור שהרוב מובטח שכן גם 'ישראל ביתנו' צפויה לתמוך בהצעת החוק ואולי גם הערבים יעדיפו להימנע אם לא לתמוך, על מנת לאפשר את התמודדות אנשיהם. "זה משהו שצריך להעמיד אותו למבחן, ואם זה לא יעבור הציבור יוכל לראות מי בעד ומי נגד, שהציבור יצביע על פי מעשים ולא על פי הבטחות בחירות על הקרח".

על הטענה לפיה הוא מעקר את כוחם של שומרי הסף, שופטי העליון, משיב סמוטריץ' ומזכיר כי הפה שאסר וחוקק את החוק, כלומר הכנסת, הוא הפה שיכול להתיר ולבטל את אותו חוק. בדבריו מספר סמוטריץ' כי מכתבו נשלח לראש הממשלה, לראשי הסיעות בקואליציה וליו"ר 'ישראל ביתנו' ח"כ ליברמן, ליו"ר הכנסת וליו"ר ועדת הכנסת, חבר הכנסת מיקי זוהר שנשמע תומך במהלך ובודק אותו פרוצדוראלית.

במידה והמהלך לא יצלח, כיצד הדבר עשוי להשפיע על רשימת איחוד מפלגות הימין? סמוטריץ' משיב ומעיר כי במידה ואכן מהלך כזה לא יעבור הדבר יוביל לתשובה ציבורית בקלפיות, שם רבים יבחרו ברשימה על מנת להוביל לשינוי החקיקה מיד לאחר הבחירות.

כעת מתכוונת סיעתו של סמוטריץ' לגשת לוועדת הבחירות המרכזית בבקשה לאפשר לה לפתוח את הרשימה ולשנות את סדר המתמודדים על מנת ש'עצמה יהודית' יקבלו את המקומות חמישי ושמיני שנקבעו עבורם בהסכם המפלגות. סמוטריץ' מודע לכך שאין לכך תקדים, אך מנגד הוא מזכיר שגם לפסילת מועמד אחד מתוך רשימה, "ההגינות מחייבת לאפשר לנו לארגן את הרשימה מחדש ולא להשאיר אותנו מול שוקת שבורה".