ביקור הרבנים בזירת הטבח
ביקור הרבנים בזירת הטבחצילום: אור תורה סטון

בעקבות הטבח שארע ביום שישי האחרון במסגד בעיר קרייסטצ'רץ' שבניו זילנד, בו נהרגו 50 מתפללים מוסלמים ונפצעו עוד עשרות, קראו רבני הקהילות היהודיות בוולינגטון ובאוקלנד שבמדינה, להתפלל ולתרום לנפגעי הטבח.

הרבנים אריאל טל ונתי פרידלר, אשר משמשים כרבני הקהילות היהודיות בוולינגטון ובאוקלנד מטעם מכון שטראוס עמיאל של רשת אור תורה סטון, קראו לקהילותיהם להראות סולידריות בין דתית, בעקבות הפיגוע הראשון בניו זילנד על רקע זה. במכתב ששלחו הרבנים לקהילותיהם, ביקשו כי בין מצוות חג הפורים, יקדישו את מצוות 'מתנות לאביונים' לתמיכה בקורבנות ובפצועי הטבח.

כחלק מהמצווה שמחייבת כל אדם להעניק מתנות במהלך החג לנזקקים, ולרוב מתבטאות בנתינת כסף לצדקה, יגייסו ויתרמו מהכסף למשפחות הפצועים ולשיקום הקהילה שנפגעה.

"הרשע שפגע בקרייסטצ'רץ, הוא התגלמות עמלק בימינו, כאן בניו-זילנד. בשבת קראנו את פרשת זכור, שמזכירה לכולנו כי עמלק עדיין קיים. טרוריסטים ורשעים עדיין אורבים לקהילותינו ומבקשים להשמיד את עם ישראל וקהילות אחרות, מתוך שנאה טהורה וחוסר סובלנות. ליבנו יוצאים לקורבנות, למשפחותיהם ולקהילות בקרייסטצ'רץ ובכל רחבי ניו זילנד. כולנו תקווה ותפילה שמעשה המפלצתי הזה לעולם לא יקרה שוב!

''אך נשארנו עם שאלה: מה אנחנו יכולים לעשות כקהילה היהודית בזמנים אפלים אלה? אנו מתאבלים עם הקורבנות של קרייסטצ'רץ, ולא הפסקנו את התפילות שלנו כי כעת בזמנים אפלים אלו, הן יותר נזקקות מאי פעם. אנו בתקופה חסרת תקדים של טרור בניו זילנד, ולכן זה הזמן לחזק את הקהילות שלנו. זה הזמן להיות מאוחדים.

''מרדכי והעם היהודי מהווים אנטיתזה לייאוש כאשר הם יוצרים תקווה וכוח בכל מקום אליו הם הולכים. מרדכי נלחם ברוע, ובסופו של דבר מביס את המן!

''בחג פורים זה נחזק את הקהילות היהודיות בניו זילנד, ונראה סולידריות לתושבי הארץ המדהימה הזו. דרך המתנות לאביונים שלנו, אנו נגייס כספים כדי לתמוך בקורבנות הטבח בקרייסטצ'רץ, ונכריז שטרור, פחד וייאוש לא ינצחו, ואלו שינצחו הן התקווה והאהבה! אנחנו מעודדים את כל חברי קהילותינו והקהילה היהודית הרחבה להגיע לאירועי הפורים באוקלנד ובוולינגטון. כמו שאסתר המלכה הורתה למרדכי "לך כנוס ולא כל היהודים" בפני האיום של המן להשמיד את העם היהודי, כך גם אנו נתכנס בזמנים אפלים אלו, לחזק את הקהילה שלנו. בליל פורים נקיים בבתי הכנסת תפילה לזכר קורבנות הפיגוע, ונחגוג את חג הפורים במעמד מאוחד נגד עמלק. נישאר חזקים, ולא נתייאש מאמונתנו בזכות חופש הדת שלנו ולכל דת אחרת במדינה הזאת".

בנוסף, אתמול (שלישי) ביקרו הרבנים במרכז בו מתכנסת הקהילה המוסלמית לתמוך אחד בשני, לתפילה ולעדכונים, בעת שהאימאמים עסקו בטקסי הקבורה של הנרצחים. המקום היה עמוס במנחמים רבים מפקיסטן, תימן, אוסטרליה ומדינות נוספות ברחבי העולם, שקיבלו בחום את המשלחת היהודית-ישראלית.

"באנו לנחם, לחבק ולהשתתף בצערה של הקהילה", אמר הרב אריאל טל. "הפיגוע בניו זילנד דומה למכת ההתעוררות שהייתה לארה״ב באסון התאומים. אבל כל הדתות בניו זילנד תומכות אחת בשנייה ככל האפשר, ולצערנו עכשיו המדינה צריכה להתחיל להילחם בטרור גם כן. להיות יהודי בניו זילנד זה דבר מורכב ומלא באתגרים כמו התבוללות, חוסר נגישות לאוכל כשר ומרחק פיזי מקהילות יהודיות אחרות, עכשיו נוסף גם הפחד ממתקפת טרור".

הרב כתריאל ברנדר, נשיא רשת אור תורה סטון: "אנו כואבים את הטבח הנורא בניו זילנד וליבנו עם הפצועים ומשפחות הנרצחים. כעם שחווה כל יום שנאה ורשע על רקע דת, חשוב עוד יותר שנעמוד עם הקהילה המוסלמית ונקרא להפסיק את השנאה, את הגזענות ואת חילול בתי התפילה. אנו מלמדים את תלמידינו אהבה וחברות, ושליחינו בעולם מלמדים את הטוב שמחבר אותנו כבני אדם. הלוואי ודרך זה נצליח להוסיף אור בתוך החושך הזה".