בית עלמין צבאי
בית עלמין צבאיצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מכתב רבנים שמתפרסם היום (ד') מבקש לחזק את ידיהם של רבני חריש וראשי הקהילה במקום, בעקבות החלטתם לפעול על מנת שבעיר יתקיים טקס מאוחד ביום הזיכרון אשר יאפשר לכלל הקהילות בעיר להשתתף בו יחד - חרדים, חילונים, דתיים ומסורתיים, תוך שמירה על גדרי ההלכה.

המכתב מגיע על רקע ההחלטה לקיים השנה בחריש שני טקסים נפרדים ביום הזיכרון לחללי צה"ל, אחד לציבור הכללי ואחד לציבור שומר התורה והמצוות. במכתבם מציעים הרבנים גם פתרון הלכתי על מנת לנסות להרגיע את הרוחות בעיר מאז פרסום ההחלטה.

על המכתב, שמיועד לרבנים בחריש, לראשי הציבור הדתי בעיר ולפעילי תנועות הנוער, חתומים רבנים בכירים מהציונות הדתית וביניהם הרב דב ליאור לשעבר רבה של קריית ארבע, הרב אריה שטרן רבה הראשי של ירושלים, הרב מיכה הלוי רב העיר פתח תקווה, הרב שלמה אבינר ראש ישיבת עטרת כהנים ורב הישוב בית-אל, וכן ראש ישיבת מצפה רמון הרב צבי קוסטינר.

במכתב, שהעתקים ממנו נשלחו גם לראשי תנועות הנוער ולראש עיריית חריש, נכתב "ברצוננו לחזק את ידיכם בעמידתכם האיתנה על שמירת תורת ישראל במרחב הציבורי בעירכם ההולכת ונבנית לתלפיות, חריש, ת"ו. אין ספק כי אהבת ישראל והמעורבות עם כל אחינו בית ישראל בזיכרון גבורתם של בחורי ישראל הקדושים אשר מסרו את נפשם על תקומת עם ישראל, הם הדוחפים אתכם לפעול עם כלל הציבור בעירכם להעלות על נס את רוחו המיוחדת של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל".

עוד כותבים הרבנים במכתבם "עם זאת, דבר פשוט ומפורסם על פי כל הפוסקים ראשונים ואחרונים לאסור שירת נשים בפני גברים. על אחת כמה וכמה נכון הדבר בטקס רשמי בעיצומו של היום הנשגב-יום הזיכרון, שבו מתקדש עם ישראל כולו בהתייחדות עם זכרם של הקדושים שמסרו נפשם על קידוש ה', לשמור על הצניעות והטהרה שבהם הצטיינה אומתנו, ושעל ידם דווקא מתגלה כבודן האמיתי והפנימי של נשות ישראל".

כמו כן מדגישים הרבנים במכתבם כי "כמובן שאם ישנה אפשרות לקיים טקס משותף לכלל התושבים על פי גדרי ההלכה, ודאי הדבר עדיף, אך אם לא ייווצר מצב כזה, יש לפעול על מנת לקיים בנפרד טקס שיתנהל לפי ההלכה".

"אנו מחזקים את ידיכם שתמשיכו לפעול להאדרת התורה והקדושה בעירכם ת"ו, תוך יצירת חיבור בין קהלים שונים, ועמידה איתנה על ערכי היהדות ועל המרחב הציבורי היהודי בחריש, ובע"ה תימצא הדרך להתייחד עם גבורתם של חיילי ישראל בקדושה וטהרה כראוי להם וכראוי לעירכם" סיימו הרבנים את מכתבם.

נזכיר כי בתחילת השבוע דחו בתוקף בחריש את הדיווח בכלי התקשורת על עימות בתוך הציונות הדתית על רקע טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה.

על פי הדיווח תנועת בני עקיבא בעיר ביקשה לשמור על האחדות במקום, ופנתה בבקשה לעצור את ההחלטה ולהחליט על טקס אחד משותף לכלל הציבור בעיר כך שכל הקהלים יוכלו להשתתף בו - דתיים, חילוניים וחרדים.