אירוע הזיכרון בז' באדר
אירוע הזיכרון בז' באדרצילום: דוברות

במשך מאות שנים נקברו עניי ירושלים בבית עלמין למרגלות הר ציון. בעוד אלו שידם הייתה משגת היו נקברים בהר הזיתים, עניי ירושלים נקברו בבית הקברות סמבוסקי השוכן למרגלות קבר דוד במורדות הר ציון.

המקום שימש גם בין היתר כמקום קבורה של אלפי ספרי קודש שבלו ונקברו בגניזה.

על פי ההערכות, בתקופה של 400 שנה נקברו במקום כ-7,000 נפטרים. בית העלמין היה פעיל עד לשנת תש"ה בערך, אז בשל הפרעות של הערבים הופסקה הקבורה במקום.

גם לאחר מלחמת ששת הימים המקום עמד בשיממונו וסבל מהזנחה ומהשחתה של הקברים בידי ערבים תושבי הכפר סילוואן.

בשנים האחרונות, ביוזמת מועצת בתי העלמין בירושלים, עיריית ירושלים, החברה קדישא הספרדית, רשות הטבע והגנים ומדרשת "ראשית ירושלים", נעשו עבודות שיקום וחשיפה של הקברים וסידור של המקום כראוי לאזור קבורה.

כחלק מהיוזמה לשיקום והגברת הנוכחות היהודית, החלה מסורת של עלייה לבית העלמין בז' באדר יום פטירת משה רבינו. ביום זה עולים לבית העלמין ואומרים קדיש לזכרם של הנפטרים שבמשך כמה עשורים איש לא פקד את מקום קבורתם.

השנה השתתפו באירוע ראש עיריית ירושלים משה ליאון; מנכ"ל המשרד לשירותי דת עודד פלוס; מנכ"ל מועצת בתי העלמין הרב הלל הורוביץ; מנהל חברה קדישא ספרדים יוסי גיל שאף זכה לומר קדיש על קבר זקנו הקבור בבית העלמין ויו"ר מדרשת ראשית ירושלים צחי ממו. כמו כן השתתפו חבר הנהלת העיר ירושלים יונתן יוסף ומנהל הגן הלאומי אגן העיר העתיקה אביתר כהן.