שי ניצן
שי ניצןצילום: הלל מאיר/TPS

פרקליט המדינה שי ניצן מסיים בסיפוק את השבוע החולף, לאחר החלטת בית המשפט העליון לפסול את מועמדותו של מיכאל בן ארי, יו״ר מפלגת עוצמה יהודית.

על אף שאת עמדת המערכת המשפטית – לפסול את בן־ארי ולאפשר לבן גביר, לכסיף ולרשימות הערביות להתמודד – ייצג היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, במשרד המשפטים מספרים כי הרוח הפועמת והדומיננטית מאחורי העמדות שהוגשו הן לוועדה והן לעליון היה פרקליט המדינה שי ניצן.

על פי הדיווח של העיתונאית טובה צימוקי בידיעות אחרונות, שי ניצן אמר השבוע כי ״אסור להרים ידיים ויש להילחם בגזענות בכל דרך שניתן. גזענות היא רעל שנכנס לעורקי האומה ומחלחל. לכן קשה להיפטר ממנה. אנחנו היהודים סבלנו וסובלים מאנטישמיות. אומרים לנו: 'תכילו את זה'. אני לא מקבל זאת.

״צריך להקיא אותם מקרבנו. אנשים אומרים לי, 'אלה רק דיבורים', אבל אני יודע שגזענות מתחילה בדיבורים ונגמרת במעשים. לכן היא כל כך מסוכנת. אין לי ספק שמערכת המשפט משלמת מחיר גבוה על מאבקה, אבל זה שווה את המחיר".

"זה עלה לי בבריאות להיאבק ולפסול את בן־ארי", אמר ניצן בשיחה פנימית. ״הוא אישית אינו מעניין אותי, אלא הצורך בהצבת קווים אדומים בציבוריות הישראלית. זה קריטי לדמותה של המדינה. לא הקמנו אותה כדי שתהיה גזענית".

גורם משפטי הסביר מדוע היועמ"ש לא המליץ לפסול גם את איתמר בן גביר, וגם שופטי העליון לא פסלו את מועמדותו. "הם הבינו שהניכור של הימין הקיצוני כלפי מערכת המשפט יגדל עוד יותר אם ייפסלו שניהם", אמר הגורם.

ניצן הסביר לפרקליטים שעימם שוחח, שבן גביר ״הוא מתוחכם יותר, יודע איך לדבר וכך הוא נמלט מהפסילה על הקשקש".

דיון ועדת הבחירות על שינוי הרשימה הדתית