בחירות. תאילנד
בחירות. תאילנדצילום: רויטרס

אזרחי תאילנד יצאו אתמול (ראשון) לקלפיות והצביעו במסגרת הבחירות הכלליות לפרלמנט וראשות הממשלה, לאחר שבחמש השנים האחרונות שרר בארצם משטר צבאי.

המתמודד המרכזי לתפקיד ראש הממשלה הוא לא אחר מאשר פראיוט צ'אן־אוצ'ה, מי שכיהן כראש הממשלה בחמש השנים הללו, לאחר שהוביל בעצמו את המהפכה הצבאית.

בתקופה האחרונה ביצע המשטר הצבאי סדרה של שינויים בחקיקה, שנועדו להכשיר את הקרקע לקראת הבחירות, שינויים אלו נועדו להפחית משמעותית את הסיכוי של המפלגות המתנגדות לפראיוט להשיג רוב בפרלמנט.

בתאילנד יש מי שתוהה אם ספירת הקולות אכן תהיה ישרה והגונה, או שבכל מקרה המשטר הנוכחי הוא זה שיחליט על תוצאות הבחירות ללא כל קשר למספר הקולות שקיבלו המפלגות השונות.

רגע לפני פתיחת הקלפיות פרסם מלך תאילנד הודעה בה הזכיר את דברי אביו, לקראת מערכת בחירות שהתקיימה לפני עשרות שנים, אז קרא "להצביע לאנשים טובים ולמנוע מאנשים רעים ליצור כאוס בממלכה". המלך קרא לאזרחים להישאר נאמנים להכרזתו של אביו.

מי שהתמודדו בבחירות נגד ראש הממשלה המכהן, אלו מפלגות המזוהות עם ראש הממשלה המודח טקסין צ'ינוואט שנמלט מתאילנד לאחר הדחתו, כדי להימנע מריצוי עונש מאסר שהושת עליו. בהמשך כיהנה בתפקיד גם אחותו, יינגלקוק צ'ינוואט, שהודחה על ידי הצבא לפני חמש שנים.

בין היתר הודיעה בחודשים האחרונים אחותו של מלך תאילנד, דמות ידועה מאוד בממלכה, כי תעמוד בראש אחת המפלגות המתמודדות, ושהיא שואפת להיות ראש הממשלה.

אחיה, המלך, פרסם מיד הודעה בה קבע כי המעשה שלה "אינו ראוי", וכי משפחת המלוכה צריכה להישאר מחוץ לפוליטיקה. בעקבות ההודעה הבהירה הנסיכה שהיא חוזרת בה ומסירה את מועמדותה, ובהמשך גם החליט בית המשפט על פירוק המפלגה שמטעמה התכוונה לרוץ בבחירות.