פרופ' דניאל פרידמן
פרופ' דניאל פרידמןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הקשר ההדוק שבין משפט לפוליטיקה עומד במרכזו של הספר ''קץ התמימות – משפט ושלטון בישראל'', שמשלב בין שני ספריו החשובים של פרופ' דניאל פרידמן – ''הארנק והחרב'' ו''לפני המהפכה''.

הספר דן בשורה ארוכה של דרמות פוליטיות ומשפטיות מהתקופה שקדמה לקום המדינה ועד לשנת ה־70 שלה, ביניהן רצח ארלוזורוב, פרשת טוביאנסקי, משפט קסטנר, הטבח בכפר קאסם, משפט אייכמן, "הפרשה", ועדת אגרנט שקמה לאחר מלחמת יום הכיפורים, ועדת וינוגרד, חשבון הדולרים של לאה ויצחק רבין, אירועי קו 300, משפטיהם של אריה דרעי, רפאל איתן, יעקב נאמן, חיים רמון ואהוד אולמרט, וחקירותיהם של ראשי ממשלה ובהם בנימין נתניהו.

''קץ התמימות'' גם בוחן בהרחבה את המאבקים המשפטיים והפוליטיים הנמשכים עד היום ביחסי דת ומדינה, כולל נישואין וגירושין, "מיהו יהודי" וחוק השבות. נבחנות גם שאלות הנוגעות להתיישבות בשטחי יו"ש, למשפט הכפול שקם בהם ולסיפוח הזוחל.

חלק מרכזי בספר מוקדש למהפכה המשפטית, לאקטיביזם השיפוטי, לעליית כוחם של בית המשפט העליון והיועץ המשפטי, לניסיונות לבלום את המהפכה המשפטית, לשינויים שחלו בתחום מינויי שופטים, להתפתחויות בתחום המשפט הפלילי ולפגיעה הקשה בזכויות אדם הכרוכה בהן.

פרופסור (אמריטוס) דניאל פרידמן הוא חבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. זכה בפרס ישראל לחקר המשפט וכיהן כשר המשפטים.

צילום: כריכת הספר
צילום: כריכת הספר