מחצבה פיראטית בשמורת הטבע נחל ערוגותהפורום לישראל ירוקה

הפורום לישראל ירוקה תיעד בתקופה האחרונה מחצבה פלשתינית פיראטית הפועלת בניגוד לחוק בשטח שמורת הטבע נחל ערוגות עליון במדבר יהודה.

זוהי שמורת טבע הסכמית שנמצאת בתוך שטחי B, אך בהתאם להסכמי אוסלו האכיפה במקום נעשית על ידי המנהל האזרחי. בנוסף, לפי הסכמי אוסלו, המקום חייב להישמר כשמורת טבע. כאמור, מחצבה פיראטית נוגסת בשטחי השמורה ופוגעת בסביבה באופן בלתי הפיך.

המחצבה הפיראטית בנחל ערוגות עליון משתרעת על שטח של 13.7 דונם, וכוללת עשרות מוקדי חציבה שונים לאורך הנחל. החציבה מתרחשת לאורך היום, ובשעות הקטנות של הלילה מועמסים התוצרים על משאיות ומועברים דרך מעבר אלנבי לירדן.

בנוסף, בנחל חצצון הסמוך לנחל ערוגות נערך ניסיון של הרשות הפלסטינית להקים מפעל מלט, אשר סוכל על ידי שבט הרשאידה הבדואי. מדובר במפעל מזהם אשר חומריו הכימיים והתשתיות הדרושות לו היו מזהמים את ים המלח. אמנם הניסיון לא צלח, אך אלו המטרות שהרשות הפלסטינית שמה לנגד עיניה.

לפני כשנתיים נערכה בנחל ערוגות פעילות אכיפה של המנהל האזרחי, בה הוחרמו מספר כלי עבודה. הכלים שוחררו לאחר ימים ספורים, והעבודה במחצבות לא הופרעה. כיום אין אכיפה של המנהל האזרחי כלפי העבירות הנעשות בשטח.

כל החומרים והתיעוד הועברו לגורמים האחראיים ביחידת הפיקוח של המנהל האזרחי ובמשרד להגנת הסביבה, איך למרות זאת אין חדש.

נזכיר כי כבר בשנת 2015 הגיש הפורום לישראל ירוקה עתירה לבג"ץ על החציבה הפיראטית באיו"ש, העוסקת בארבעה מישורים: היעדרן של פעולות פיקוח ואכיפה מטעם המנהל האזרחי, היעדרה של תשתית תכנונית סטטורית לפעילות המחצבות, העברה אסורה של חומרי החציבה בנקודות המעבר שלא הוגדרו כמותרות למטרה זו והיעדר גביית תמלוגים מהמחצבות.

העתירה הוגשה נגד שר הביטחון, ראש המנהל האזרחי וארבע מחצבות פיראטיות הפועלות באיו"ש. המשיבים טענו כי "פעולתן של מחצבות אלו תורמת רבות לפיתוחו וצמיחתו הכלכלית של האזור, שכן הן מספקות תעסוקה רבה לתושבי האזור, הכשרה מקצועית לעובדי המחצבות, ומספקות פרנסה גם לנותני שירותים שונים ממעגלים משניים, מקרב האוכלוסייה המקומית".

המחצבה בנחל ערוגות עצמה לא הופיעה בבג"ץ, משום שעוד לא זוהתה על ידי אנשי הפורום. למרות זאת, הרוח הנושבת מתשובת המשיבים ברורה, ובשטח אין אכיפה.

גלעד אך, מנכ''ל הפורום לישראל ירוקה, שערך סקר מקיף על המחצבות הפיראטיות בישראל, מסר "מדובר בפגיעה קשה ובלתי הפיכה לסביבה. מדבר יהודה הוא אחד האזורים הייחודיים במדינת ישראל, עם נופים עוצרי נשימה, המהווה בית גידול לבעלי חיים האופייניים לו".

עוד הוסיף כי "המדבר מקיים ומשמר את יחסי האיזון בין בעלי החיים לטבע ולצומח, והחציבה הגסה בו פוגעת בצורה בלתי הפיכה בסביבה - הן באקולוגיה באמצעות הכלים הכבדים וזיהום הסביבה, הן בזואולוגיה-בבעלי החיים שבית גידולם נחרב, והן בבוטניקה- בצמחים הייחודיים למדבר.

''החציבה הפיראטית הינה תופעה רחבה המתרחשת בכל רחבי איו"ש, והיא מדאיגה ביותר. אנו מאבדים את נופי ארצנו, והדבר חייב להיעצר לאלתר".