ארגון חוננו:"יחס סלחני לסייענים"אלירן אהרון

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המייצג נפגעי עבירה שנפגעו בפיגועים שונים, מותח ביקורת חריפה על התנהלות מערכות אכיפת החוק מול הסייענים התומכים במחבלים ועוזרים להם לברוח ולהסתתר.

בפתח דבריו הזכיר עו"ד בלייכר מספר פיגועים שחרותים עמוק בזיכרון הציבורי, "בפיגועים האחרונים בהם נרצחו הרב רזיאל שבח הי"ד בחוות גלעד, הרב איתמר בן גל הי"ד בצומת אריאל, קים יחזקאל-לבנגרוד וזיו חג'בי הי"ד בברקן והפיגוע האחרון בו נרצחו הרב אחיעד אטינגר והלוחם גל קיידאן הי"ד באריאל אנו רואים סביבה שלמה של סייענים, אשר מסייעת למחבלים לברוח מצה"ל וברוב המקרים הסייענים מעצימים את המחבלים ומכינים אותם לפיגועים נוספים".

בלייכר המשיך ותיאר את מה שהוא מגדיר היחס הסלחני לסייענים, "דרוש שינוי מערכתי בהתייחסות לסייענים וענישה כלפיהם. לצערנו אנו עדים למקרים רבים של יחס סלחני לסייענים, בדגש על קרובי משפחה של המחבל. במקרה של רצח הרב איתמר בן גל הי"ד עולה מכתבי האישום שדודתו של המחבל סייעה לו להימלט, וכלל לא נעצרה. פנינו במכתב ליועמ"ש איו"ש ולאלוף פיקוד מרכז לפני זמן רב אך טרם קיבלנו תשובה".

"במקרה של אימו של המחבל מברקן שידעה על כוונות המחבל ולא מנעה ממנו לרצוח, בתי המשפט הצבאיים בערכאות נמוכות שחררו אותה טרם תום ההליכים, בטענה שיש להקל עם קרובי משפחה שלא הסגירו את המחבל. אנחנו ומשפחות הנרצחים באותו מקרה זעקנו שבמלחמה בטרור דווקא עם קרובי משפחה יש להחמיר, ובאמת לאחר מאבק יחד עם התביעה הצבאית בערכאות הערעור הוחלט שאם המחבל תישאר במעצר עד תום ההליכים. השופט אף קבע כי אם היא תורשע במיוחס לה היא תהיה ראויה לעונש כבד".

עו"ד בלייכר תיאר מקרה מיוחד, בו לא רק שהסייען לא בא על עונשו, הוא אף משמש כסנגורו של המחבל "מקרה נוסף היה של מחבל שנמלט וכוחות צה"ל מיוחדים תפסו אותו בבית חולים בחברון. להפתעתנו, באחד הדיונים במשפט הגיע אחיו של המחבל והעיד לטובתו. הוא סיפר כי שהה עם המחבל בבית החולים בעת שכוחות צה"ל עצרו אותו. בהמשך גילינו שבמקום שאותו אח ייעצר בגין סיוע למחבל, הוא משמש כעו"ד בבית המשפט הצבאי ומורשה להגיע לכל מקום שם. שלחנו מכתב בעניין לרשויות צה"ל וטרם נענינו".

עו"ד בלייכר סיכם את דבריו "ככלל, נראה שהמערכת הפועלת נקודתית מול הטרור אינה גמישה כדי להיערך למאבק כולל בטרור תוך הרתעה של כל המעגלים, למעשה אין חשיבה כוללת. לצערנו, דרך ייצוג נפגעי האיבה אנו נחשפים לדברים ונדהמים. יש לדרוש הקמת גוף שיכיל תורה חדשה של לוחמה בטרור אשר יורה על הריסה אקטיבית של בתי מחבלים, בתי מסתור ובתי סייענים. גוף שיורה על מעצר וענישה מחמירה של כל מעגלי הטרור, יפעל כל הזמן לאתר את הסייענים במעגלים השונים ולא יתן להם מנוחה עד שישלמו ביוקר".