הפגיעה בשרון
הפגיעה בשרוןFlash 90

בכירת מפלגת העבודה, חברת הכנסת שלי יחימוביץ', קבעה הבוקר (שלישי) בראיון כי אין פתרון צבאי לאיום מרצועת עזה.

דבריה המכוונים לעבר האפיק המדיני אינם בודדים בזירה הפוליטית ציבורית בישראל וממנהיגים נוספים באגף השמאלי של המפה הפוליטית קובעים כי רק מהלך מדיני רחב יוביל לקץ האיום העזתי.

ביומן ערוץ 7 ביקשנו מתא"ל במיל' צביקה פוגל, ראש מטה פיקוד דרום בעבר, להתייחס טענה ולמשמעויותיה. "הם פשוט לא מבינים מה הם אומרים", הוא קובע. "הם רוצים מהלכים מדיניים, אבל הם שכחו שמהלך צבאי נועד לשרת מטרה מדינית. הם צודקים מנקודת מבטם המצומצמת מפאת חוסר הבנתם אבל רק מהלך צבאי יאפשר מהלך מדיני ודו קיום".

"הרי אף אחד לא חושב שאנחנו רוצים להשליך לים את כל הפלשתינים. אנחנו רוצים שכנות טובה זה לצד זה בלי איום הדדי. כדי שזה יקרה חייבים להביס את האויב. מי שלא מוכן ללמוד מההיסטוריה ולא מוכן להבין ערבית שלא יתעסק עם הדברים האלה. זה פשוט גדול עליו. הם לא מבינים את האידאולוגיה של הצד השני ואת המטרות שלהם. אגדיל ואומר, להם יש אסטרטגיה ולנו אין. האסטרטגיה שלהם היא להחליף אותנו על אדמת ישראל ואנחנו מחפשים בכל פעם רק כמה שנים של שקט".

פוגל מחדד וקובע כי ההיסטוריה מלמדת כי "עד שהם לא הוכרעו ולא הובהר להם חד משמעית שהכוח שלנו מקבע את זכות קיומנו לא קרה כלום, לא מול מצרים ולא מול ירדן, וגם לא הפסקת האש השברירית מול סוריה. חמאס הם מדינה עם צבא ויש להם מה להפסיד. גם אותם צריך להביא להכרעה, שיהיה ברור שאנחנו יודעים לא רק לדבר אלא גם לעשות".

וגם אז, מבהיר פוגל, אהבה גדולה לא תשרור בינם לבין ישראל. החלומות על שלטון מוסלמי על ארץ ישראל כולה לא יתפוגגו. "אני לא תמים", אומר פוגל. "במצרים אוהבים אותנו? בירדן מהללים אותנו? הם לא הפכו לחובבי ציון, אבל הם הגיעו למסקנה שאי אפשר לא לחיות לצד האויב המר הזה, אז לפחות נוציא מזה את המקסימום. זה מה שאנחנו צריכים. אפשר להגיע לדו-קיום שקט כמו עם המדינות השכנות הללו".

באשר לאותם צעדים צבאיים הנדרשים לטעמו אומר פוגל: "ניקח לדוגמא את 14 השנים האחרונות שבהן אנחנו מגלגלים לעצמנו את בלוף השקט וההרתעה: מהיום שבו ביצענו את ההתנתקות מעזה ואחרי ההתנתקות מלבנון סימנו לאויבים שלנו שאנחנו מאוד חלשים. לכן, לו אני בין מקבלי ההחלטות, אחרי הרקטה שנורתה לשרון הייתי נותן להם להבין שאני מקבל את הגרסה שלהם שזו טעות בירי, נותן להם לחיות בשגרה ראויה ואז במוצאי השבת הבאה הייתי יוצא להתקפה בים ביבשה ובאוויר שהתוצאה שלה ברורה וחד משמעית, כל מנהיגי ומשתפי הפעולה עם חמאס הצבאי מקבלים כדור בראש. זה הדבר היחיד שהם מבינים וזו הדרך היחידה להבהיר להם שיש להם מה להפסיד, גם את השלטון וגם את חייהם".

"כשלא נפחד ממחיר הניצחון זה יקרה. אבל כל זמן שאתה ממשיך להעלות מטוסים ורק מפרק בניינים וחושב שתשיג משהו חוץ מהרס, אתה טועה".

על דבריו אלה שאלנו את תא"ל במיל' פוגל אם כדור בראשם של מנהיגי החמאס ומשתפי הפעולה איתו לא יניב כאוס שיוביל את תושבי הרצועה אל הגדרות? אולי בכל זאת יש יתרון כלשהו בנוכחותו של שלטון חמאס ברצועה, ככזה שמייצר סדר כלשהו?

"לא יהיה וואקום ברצועת עזה. אני מעריך שהשלטון האזרחי ברצועה ובמקומות אחרים יידע לקחת אחריות. אני לא מתכוון לנהל את הרצועה או לכבוש את כולה. אני רוצה לדאוג לכך שלא ידאגו בישראל אם לצאת לבילוי ולא יחששו לצאת ללימודים בעוטף עזה. כל אחד יכול לשכנע שהדרך שלו נכונה, אבל את הדרך שלנו עוד לא ניסינו. ניסינו זאת רק מול מדינות ואני מנסה לשכנע את מקבלי ההחלטות שחמאס וחיזבאללה הם מדינה וצבא ולא ארגון טרור".

בדבריו מזכיר פוגל את האופן בו מנהיגים ערבים נלחמו בטרור. כך הוא מזכיר את ההתמודדות המצרית עם טרור ואת ספטמבר השחור בו חיסל המלך חוסיין בירדן עשרת אלפים פלשתינים. "אם הייתה נורית רקטה מעזה לעבר ישוב מצרי, המצרים היו מבקשים מאיתנו תיווך או שהיו מחסלים את הדבר הזה? זה לא נעים להילחם, אבל אם זה נגזר עלינו בואו לנצח אותו. בואו נביא את הילדים שלנו למצב שבו הם שומרים על השלום ולא על צבא שמתכונן למלחמה".