הנשיא עם עליזה בלוך
הנשיא עם עליזה בלוךצילום: מארק ניימן / לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין העביר היום (שלישי) שיעור באזרחות לתלמידי כיתות י"ב מכלל בתי הספר, האולפנות והישיבות בעיר בית שמש.

העיר נבחרה לקיום השיח עם התלמידים, לאור תוצאות הבחירות המוניציפאליות האחרונות בה. בחירתה של ד"ר עליזה בלוך לראשות העיר, מעידה על בחירה בפוליטיקה אחרת המנסה לבסס הסכמות בין המגזרים השונים. באירוע נשאה דברים גם ראשת העיר ד"ר עליזה בלוך.

במהלך האירוע נשאל הנשיא שאלות במסגרת פאנל בו השתתפו נציגי התלמידים מבתי הספר השונים בעיר בהם נתנאל איילון תלמיד ישיבת "קריית חינוך", יעל מנסור תלמידת האולפנה "אהבת ישראל", נעמה קייט תלמידת התיכון "ברנקו וייס" וישראל ליברטובסקי תלמיד ישיבת "אהבת ישראל".

במהלך השיחה נשאל הנשיא מהו תפקידו בבחירות וכיצד מתמנה ראש הממשלה, בתשובתו אמר הנשיא: "במדינת ישראל, ובכל מדינת דמוקרטית, יש ריבון אחד והריבון הזה הוא לא הממשלה, אלא העם. העם מורכב משכבות רבות ודעות שונות. ככלל השיקול של הנשיא הוא השיקול של מה רצה העם בבחירות - על ידי הביטוי שהוא נתן לכך בתוצאות בקלפי. לכן אם יהיו למעלה מ-61 חברי כנסת שימליצו על חבר כנסת אחד, אז העם החליט שהוא רוצה לתת לו את ההזדמנות להרכיב את הממשלה. השאלה מה עושה הנשיא כאשר אין רוב לאף אחד, מה השיקולים שצריכים להנחות אותו, אולי הסיעה הגדולה יותר? השיקולים יכולים להיות כמה חברי כנסת המליצו על זה וכמה חברי כנסת המליצו על אחר, והאם האדם שקיבל יותר המלצות יש לו יותר סיכוי לשכנע את השאר להרכיב איתו קואליציה? אלו הן שאלות קשות מאוד לנשיא, ואם יהיה צורך אבוא הנה ואתייעץ."

בסיום ביקשו התלמידים את עצתו של הנשיא לקראת מימוש זכותם להצביע בבחירות לראשונה. הנשיא השיב כי הצבעה היא אמנם פעולה פשוטה מבחינה מעשית, אך בעלת משמעות רבה. היכולת של אזרח להיות ריבון ולבחור את נציגיו אינה זכות מובנת מאליה, ומרבית אזרחי העולם לא זוכים לכך. עוד אמר הנשיא: "חשוב להקדיש לבחירתנו את ההשקעה הראויה לה. להבין לא רק מי עומד בראש הרשימה, אלה מיהם יתר המועמדים שמרכיבים את הרשימה, מה עמדותיהם בנושאים החשובים לנו. אלה הן רק חלק מהשאלות שאנחנו חייבים לשאול את עצמנו בחודש הקרוב.

זו לא זכותה של הממשלה להוביל את העם, זו חובתה. היא נבחרה על ידי העם להוביל אותו. לעיתים הממשלה נדרשת לקבל החלטות שיראו כשנויות במחלוקת בעיני העם, אך זה כי לא תמיד העם יודע את שלל הנימוקים והתכנים אליהם היא נדרשת להתייחס. עם זאת, חשוב לי להדגיש- תפקידו של אזרח במדינה דמוקרטית אינו מסתיים בקלפי. העצה החשובה ביותר שאתן לכם היא להיות אזרחים מודעים ומעורבים במהלך הבחירות, אך גם להיות אזרחים מודעים ומעורבים - לאחר הבחירות."

בתום דבריו אמר הנשיא: "אמנם בבחירות המקומיות הראיתם לנו שאפשר אחרת, אך התהליך החשוב שהתחלתם בחודשים האחרונים נמצא רק בראשיתו. אני מאחל לכם ולכולנו שהמציאות החדשה שאתם עובדים קשה מאוד להקים כאן, תמשיך להתבסס, לגדול ולהשתפר. אני מאחל למדינת ישראל כולה, לרשויות המקומיות האחרות, ואף לכנסת החדשה שתיבחר - שידעו לקחת דוגמה מבית שמש, וליישם אצלם את מה שאתם עושים כאן. מבית שמש תיפתח התקווה".