לא לכולם מתאים הביקור באושוויץ
לא לכולם מתאים הביקור באושוויץצילום: יצחק הררי, פלאש 90

פיוטר ריבק ותאודור ק., שני פעילים לאומניים מוכרים בפולין, מואשמים ב"הסתה לשנאה על רקע גזעני" לאחר שעמדו בראש הפגנה של לאומנים פולנים שהתקיימה מחוץ למוזיאון אושוויץ-בירקנאו במהלך יום השואה הבינלאומי השנה.

השניים ארגנו הפגנה בה לקחו חלק מאתיים לאומניים פולנים, שמחו על כך ש"מוזיאון אושוויץ מתמקד בעיקר בשואת היהודים, ופחות בשואת הפולנים" לדבריהם.

תאודור ק. גם מואשם בהעלבת מנהל מוזיאון אושוויץ-בירקנאו, פיוטר ציווינסקי, לאחר שכינה אותו בשמות גנאי גזעניים. למרות שקיבלו אישור להפגין מחוץ לשטח מוזיאון אושוויץ-בירקנאו, חלק מהמפגינים נכנסו מאוחר יותר אל שטח המוזיאון ונעצרו על ידי כוחות האבטחה שאיבטחו את הטקס שהתקיים במקום.

העונש על הסתה לשנאה על רקע גזעני בפולין עומד על קנס גבוה או עד שנתיים מאסר בפועל. השניים הכחישו את ההאשמות נגדם וטענו כי מדובר בהפגנה לגיטימית.

פיוטר ריבק כבר נעצר ועורר כותרות בפולין בשנת 2015 כאשר במהלך מצעד יום העצמאות הפולני קיים הפגנה לאומנית במהלכה הצית בובת יהודי חרדי. לטענתו מדובר היה בבובה של המיליארדר היהודי ג'רוג' סורוס. התביעה דרשה להטיל עליו עונש של עשרה חודשי עבודות שרות, אולם השופט החליט להחמיר וגזר עליו עשרה חודשי מאסר בפועל בטענה כי "גרם נזק לשמה הטוב של פולין". בתגובה, ערערה התביעה על חומרת העונש ודרשה להפחית אותו לעבודות שרות בלבד.