אלי ישי
אלי ישיPhoto by Aharon Krohn/Flash90

הדברים הגדולים נמצאים כידוע בפרטים הקטנים. ובכן, כדי להבין את משמעות הסרת מועמדותו של אלי ישי והעתקת תמיכת תנועת יחד ליהדות התורה יש להתחקות אחר הנסיבות, אחר הפרטים הקטנים.

זה לא סוד שאלי ישי חיפש בית. הוא לא מצא אותו בש"ס כי אריה דרעי סימן אותו, לא בבית היהודי – בשל הווטו של דרעי, לא ביהדות התורה – שוב בשל הווטו של דרעי. כשראש הממשלה ביקש למנותו לשר בממשלה העתידית וכדי להבטיח את מניעת אובדן קולותיו של אלי ישי, שוב היה זה אריה דרעי שעמד נגדו כחומה בצורה והודיע לו כי הוא מתנגד לכך.

בכל הנוגע לעתידו הפוליטי הקרוב של אלי ישי דרעי הצליח. אלי ישי לא יהיה חלק מבית הנבחרים הבא של ישראל. השלב הבא של דרעי היה למנוע בכל מחיר העתקת הקולות למפלגה מתחרה. החלום של דרעי היה שאלי ישי רץ עד הסוף בשם ה'תמות נפשי עם פלשתים' והוא מנהל קרב מאסף על קולותיו ובשם הניסיון למנוע את איבוד עשרות אלפי הקולות לגוש הימין.

אולם משהו השתבש בדרך.

למרות האידיליה השוררת כביכול בין יהדות התורה לש"ס בבחירות הללו, מתחת לפני השטח הפוליטיקה העכורה עדיין מבעבעת. הדי הבחירות המקומיות האחרונות שיצרו כל כך הרבה אמוציות שליליות בין הצדדים עדיין לא שככו.

למי שכבר הספיק לשכוח זה הזמן לרענן זיכרונו: במסגרת הקרב הפנים-חרדי אשכנזי על ראשות העיר אלעד, יו"ר 'דגל התורה' משה גפני שבר את שיתוף הפעולה עם סגן שר החינוך מאיר פרוש וכרת ברית עם יו"ר ש"ס אריה דרעי. הברית הזו קצרה הצלחות בירושלים, בצפת ובמקומות נוספים ברחבי הארץ. מנגד, באלעד ידו של פרוש היתה על העליונה.

שלושה חודשים אחרי, הברית הפוליטית בין דרעי לגפני נסדקה. הסדקים הראשונים נרשמו כבר לפני חודש וחצי. האות הראשון ניתן כשדגל התורה הצטרפה לקואליציית עליזה בלוך בבית שמש כשהיא מותירה את בעלי בריתה מש"ס על ספסלי האופוזיציה. בהמשך, במהלך מפתיע, על אפו וחמתו של דרעי, אפשרו שני נציגי דגל התורה את העברת התקציב באלעד – ולמרות ששתי הסיעות עדיין באופוזיציה.

אתמול קבר גפני את הברית הפוליטית קבורת חמור כשבכנס פוליטי בחיפה הבהיר כי אלי ישי "סגור" עם יהדות התורה.

התברר אפוא שלאורך השבועות האחרונים התנהלו מגעים אינטנסיביים בין ראשי יהדות התורה לבית הרב מזוז אודות אפשרות הענקת התמיכה אך שוב היה זה דרעי שנשכב על הגדר כדי למנוע זאת. מי שניהל את המגעים ביד רמה היה מאיר פרוש שלא נמנע מלסגור חשבון עם דרעי וקידם את ההתקרבות בין הצדדים. דרעי, שידע על המגעים, הטיל לחץ כבד למנוע את החתימה, אולם אז הגיע גפני ושחרר את הסיפור לאוויר לאוויר העולם. שלש שעות אחרי נחתם ההסכם.

ועוד משהו. באמצעות הסרת מועמדותו והענקת התמיכה ליהדות התורה, חוזר אלי ישי באופן רשמי למגרש החרדי. לאחר כמה שנות גלות מחוץ למפלגות החרדיות ותחת הסטיגמה של 'היעדר ציות' למועצת חכמי התורה של ש"ס, הושב אלי ישי הביתה מהדלת הראשית, באמצעות ההגמוניה האשכנזית. עבורו זה הרבה יותר מתפקיד.