הזמרת נסרין קדרי מבצעת יצירה מרגשת שנכתבה בגטו וכעת מקבלת חיים במסגרת פרויקט "שם עולם 2019".

השיר שמבצעת קדרי והלחינו גיא ויהל, נכתב על ידי המחברת שושנה רבינוביץ בהיותה נערה, בזמן שהותה בגטו וילנה. בגטו הוטל עליה לשמור על ילד צעיר ממנה וכדי להעביר את זמנם המשותף, כתבה לו שושנה שירים ושרה לו אותם.

ככל שהתארכה המלחמה, התפתחה כתיבתה של שושנה והפכה לבוגרת יותר והיא החלה לכתוב שירים המבטאים את תחושותיה ואת מהוויה באותן השנים. אחד השירים שכתבה שושנה הוא השיר "לא רחוק הוא היום" המבטא את התשוקה לצאת לחופשי והאמונה שהיום קרב.

לימים, לאחר שהצליחה לשרוד את תופת המלחמה ההיא, עלתה לארץ עם אמה ודודתה בשנת 1950 והיא מתגוררת בתל אביב.

נסרין קדרי הסבירה מדוע מדובר בשיר מיוחד ומשמעותי עבורה. ''מעבר לסיפור הקשה של משפחת רבינוביץ שהוא בעצם סיפור של עם שלם, יש את התקווה לרוגע, לחוזק. אני לא יכולה שלא להתחבר למילים שאומרות הכל 'ממזרח ומערב, מכל מקום ומקום עוד יזרח מלוא האור', מילים מאוד רלבנטיות במציאות הארץ הישראלית. אני בשיר הזה מחבקת את הגיבורה שמאחוריו, שושנה, ומודה לה על האפשרות לשיר אותו''.

השיר לקוח מתוך הפרויקט המוסיקלי "שם עולם 2019". מטרתו של הפרויקט לתת חיים ליצירות שנכתבו על ידי יהודים בזמן מלחמת העולם השנייה בין הזוועות והתופת. היצירות הפכו לשירים וקיבלו חיים מחדש בצורת לחן, עיבוד טקסטואלי והקלטת השיר.

את פרויקט "שם עולם 2019" מוביל המרכז הבינלאומי שם עולם, בניהולו המוזיקלי של אביב גפן. את הפרויקט יזם משה קלוגהפט ומשתתפים בו האומנים המובילים בישראל: נינט, נועה קירל, ישי לוי, גיא ויהל, דיקלה, מוש בן ארי, לי בירן, יונתן רזאל ואביב גפן. הפקה וקונספט: עינת שמיר. מפיק מוזיקלי: עומרי אגמון.

הרב אברהם קריגר, יושב ראש המרכז הבינלאומי שם עולם, סיפר ''שושנה רבינוביץ, ילדה קטנה שהתמודדה עם זוועות המלחמה, לקחה על עצמה לדאוג ולטפל בילד קטן ממנה וניסתה לתת לו תקווה ואמונה בחיים, בעזרת המילים והמנגינה שליוותה אותם במלחמת ההישרדות היומיומית. גם בשואה, המוזיקה רוממה את רוחם של היהודים ונתנה כוח להמשיך ולהילחם על החיים והעתיד שאחרי המלחמה".