צילום הכתבה ב'הארץ'
צילום הכתבה ב'הארץ'צילום: אתר עיתונות יהודית

מתיחות ה-1 באפריל הפכו במרוצת השנים למקור ללא מעט פייק-ניוז שהובילו לגלי שמועות וסערות חסרות בסיס, אולם ההיסטוריה מלמדת כי מתיחה אחת עלולה הייתה לעלות בחייהם של יהודי ארץ ישראל, ואולי אף מעבר לה.

ההיסטוריון ד"ר דותן גורן מגלה צילום פיסת עיתון 'הארץ' ובה כתבה המספרת את סיפורה של מתיחת הראשון באפריל של שנת 1930 ולפיה יהודי רצח את המופתי. השמועה החלה להתפשט וגרמה לרוחות בארץ ישראל, שנה לאחר פרעות תרפ"ט, לסעור.

הכתבה שאותרה בארכיון העיתונות היהודית של הספרייה הלאומית ואוניברסיטת תל אביב מצטטת את העיתון הערבי 'אל-ג'מעה' המדווח על התגובות בעקבות פרסום בעיתון 'האליף-בא', היוצא לאור בדמשק, ולפיו בוצעה התנקשות של ציוני בחברי המשלחת הערבית. התנקשות ש"גרמה" למותו של המופתי ולקטיעת ידו של בכיר נוסף ופציעתם של אחרים במשלחת:

"קמה התרגזות גדולה שהייתה עלולה להביא לידי דברים נוראים", מדווח 'הארץ'. "אולם אחד התושבים פנה טלפונית למשרד הועד הפועל הערבי בירושלים, ושם ענו לו שזה אחד משקרי האחד באפריל ותשקוט התרגזות התושבים ומנהיגיהם והתחילו כולם לקלל את המנהג של האחד באפריל ואת העיתון 'אליף בא' אשר בחר לו ידיעה מרגיזה כעין זו".

צילום הכתבה
צילום הכתבהצילום: אתר עיתונות יהודית