אושוויץ
אושוויץצילום: יצחק הררי, פלאש 90

בית משפט בגרמניה קבע כי יוהן רהבוגן שמואשם לרצח מאות יהודים במחנה הריכוז שטוטהוף, לא יוכל לעמוד לדין עקב מגבלות בריאותיות.

יוהן רהבוגן, ששימש לשעבר כשומר במחנה הריכוז שטוטהוף בצפון פולין כאשר שירת במדי האס.אס, יצליח להימלט מעונש לאחר שבית המשפט בגרמניה קבע כי לא יוכל לעמוד לדין עקב מצבו הבריאותי.

משפטו של רהבוגן בן ה-95 החל בחודש נובמבר 2018, לאחר שהוא הואשם בסיוע לרצח מאות יהודים במחנה הריכוז הגרמני על אדמת פולין. מאז נפסק משפטו מספר פעמים, לאחר שעורכי דינו טענו כי מצבו הבריאותי אינו מאפשר לו לעמוד למשפט, והוא אף אושפז מספר פעמים בבית החולים המקומי.

השופטים הורו לרהבוגן לעבור אבחון רפואי, ולאחר שהתקבלו התוצאות הורו לעצור את ההליך המשפטי ולסגור את התיק, מאחר ולטענתם הנאצי הקשיש אינו כשיר לעמוד לדין. על פי הדו"ח הרפואי, טענו הרופאים שבדקו את רהבוגן כי חלה נסיגה משמעותית ביכולתו הקוגניטיבית והפיסית, כתוצאה מבעיות לב וכליות מהן הוא סובל בשנים האחרונות, ולכן אינו יכול לעמוד למשפט. למרות זאת, השופטים הותירו פתח לשינוי ההחלטה כאשר הודיעו כי "ניתן לערער עליה". מומחים משפטיים בגרמניה טענו כי הסיכוי שההחלטה תשונה הם מזעריים, מאחר והדו"ח הרפואי קובע בוודאות כי הנאצי בן ה-95 אינו כשיר לעמוד לדין.

במהלך הדיונים שכבר התקיימו טען רהבוגן כי "מעולם לא הייתי נאצי, ולא הייתי אדיש לסבלם של האסירים". הוא טען כי לא לקח חלק בהוצאתם להורג של האסירים במחנה שטוטהוף, בו נרצחו על פי ההערכות 65 אלף יהודים.