תצפית נחמה
תצפית נחמהצילום: משפחת רוטשטיין

הגשם הרב והמבורך שירד בחורף האחרון בכלל, ובחודש אדר בפרט, גרם לכך שכל נחל קטן הפך לזרימה שוצפת, וכל פיסת שטח בר כוסתה בפריחה אביבית משגעת.

בתוך כך, זוהי הזדמנות מיוחדת ללכת אל נקודות נוף שבימים כתיקונם נראות למטייל הממוצע אולי פחות מלהיבות, והיום מאפשרות לגלות את יופיין הייחודי.

אחת מהן היא 'תצפית נחמה', הממוקמת על גבעה מאחורי מושב 'יונתן' שבמרכז הגולן. התצפית הוקמה על תוואי שביל הגולן, לזכרה של נחמה רוטשטיין ממקימות המושב, מתוחזקת כנקודת מנוחה עם שולחן פיקניק ונדנדה הצופה אל נוף מרשים. במקום ניתן למלא מים מתוך צינור גדול, ואף עומד לרווחת המבקרים שירותים כימיים מתוחזקים היטב.

בעקבות גשמי הברכה, ניתן לראות היטב מהתצפית את ה"מסילים"; הואדיות הרדודים של מישורי הגולן, המזרימים כמויות אדירות של מי גשמים לעבר מאגרי המים הגדולים, שנראים מהתצפית היטב.

המאגרים התמלאו כבר לפני מספר חודשים, ולכן הם מזרימים את עודפיהם במורד הנחלים אל עבר הכנרת. הנוף הירוק הנשקף מהתצפית, משובץ בכתמי צהוב-ורוד בדמות פריחת אביב משגעת המכסה את כל מישורי הגולן.

הוראות הגעה: ניסע לכיוון מושב 'קשת' שבדרום הגולן, בחיבור של כביש 87 (צומת יהודיה- צומת הבשן). עם ציר הנפט נפנה דרומה, וניסע על ציר הנפט כ-5 ק"מ לערך, בהם נעבור את מושב 'קשת' שייראה משמאלנו, ולאחר מכן נגיע אל צומת בה נפנה ימינה (דרומה).

הדרך נקראת בשם 'ציר המים', וזאת משום צינור מי השתייה שהונח על תוואי מעיינות פחם (הנמצאים ממזרח לנו) ועד לתל סאקי.

ניסע בזהירות כ- 3.5 ק"מ על הציר המשובש, במהלכם נחלוף על פני מתקן טיהור שפכים שהוא חלק ממפעל גדול להשבת מי הקולחין של כלל רמת הגולן לחקלאות. נעבור צומת קטנה, ונמשיך בה ישר. נחצה מסיל מים וצומת קטנה נוספת, שגם בה נמשיך ישר בעלייה גדולה, ובקצה העליון נראה לימיננו בונקר צבאי קטן, סככה לא מקורה, ושירותים כימיים; זוהי התצפית.

אם כבר הגענו עד כאן, נמליץ על נקודת מים יפה נוספת הנמצאת בדרך חזור
בהגעתנו אל הצומת המחברת בין 'ציר הנפט' ל'ציר המים', נחנה את הרכב, ונמשיך בדרך העפר העולה צפון מזרח, אל עבר עינות הפחם. נלך כ-300 מטרים עד שנראה ואולי גם נשמע, את זרם המים החזק.

נרד בדרך העפר אל עבר קו המים, ומתחת לאקליפטוסים הענקיים נשב ונהנה מזרם המים ונוכל לומר בפה מלא "מודים אנחנו לך על כל טיפה וטיפה".

אזהרה: באיזור קיימים שדות מוקשים, שימו לב לסימונים ולגדרות.

תצפית נחמה
תצפית נחמהצילום: משפחת רוטשטיין