ראיון: אורית סטרוק, איחוד מפלגות הימין

אורית סטרוק, המועמדת במקום השישי באיחוד מפלגות הימין, לא עזבה את הכנסת גם לאחר שסיימה להיות חברה בה.

בקדנציה האחרונה היא פעלה מאחורי הקלעים כמנהלת שדולת ארץ ישראל וקידמה מהלכים רבים ומשמעותיים.

סטרוק מספרת לערוץ 7, "הייתי בכנסת כל הזמן. בקדנציה האחרונה ניהלתי את שדולת ארץ ישראל. הייתי שותפה מאחורי הקלעים להרבה מאוד מההצלחות של חלק גדול מהח"כים והשרים. עשינו הרבה דברים יפים".

ספרי לנו קצת על ההצלחות

"דחפנו חזק מאוד את הריבונות במסגרת השדולה. עזרתי לא מעט לשרת המשפטים איילת שקד. אנחנו חברות טובות ועשינו הרבה דברים יחד בכל מה שקשור להסדרת ההתיישבות והשוואת החקיקה ביהודה ושומרון. הנחנו יסודות מאוד חזקים בקדנציה הזאת לטובת הסדרת ההתיישבות ועשינו תפנית מאוד משמעותית בתשובות המדינה לבג"ץ. זה היה שדה קרב שנחלנו בו כישלון אחר כישלון והתחלנו לספור הצלחות".

שקד מפרגנת לאורית סטרוק על העשייה למען ההתיישבותערוץ 7 (מתוך כנס המנהלים בים המלח)

"סיימנו את העבודה על דו"ח זנדברג שהניח תשתית טובה מאוד להסדרת ההתיישבות, אבל מאז הכל קרטע. במקום לקחת את התוצאות קדימה ולייצר הסדרה לאלפי מבנים ולעשרות אלפי תושבים ביו"ש, הקימו במשרד ראש הממשלה צוות הסדרה שמאוד גורר רגליים, שלא בטובתו ולגמרי לא בטובתנו".

למה קיימת גרירת הרגליים הזה, כשהדבר נוגע להסדרה?

"על פניו מסבירים את זה בכל מיני בעיות טכניות. אנחנו נשים סוף לדבר הזה. אחת הדרישות המרכזיות שלנו במשא ומתן הקואליציוני תהיה להקים רשות הסדרה תחת שר מהסיעה שלנו שתתחיל להריץ את הנושא כמו שצריך".

"|נמשיך לקדם גם את חוק ההתיישבות הצעירה. יש 70-80 יישובים שהוקמו מאז ימי אוסלו בסיוע של הממשלה אבל עד היום הם בנים חורגים ולא זוכים לשירותים נורמליים. אלה אנשים שמסרו את נפשם על ארץ ישראל והגיע הזמן שיפסיקו להתייחס אליהם לפי הקודים של טליה ששון".

מה המסר שלך למתיישבים שאולי התייאשו מהאפשרות לזכות בהכרה ובהסדרה?

"המסר שלי הוא: 'אנחנו הולכים לשים לזה סוף. הולכים להסדיר אתכם בהליך מהיר. לקבל את הסמכויות, את התקציבים ואת התקנים ולבצע כמו שאנחנו יודעים לבצע, בלי לגרור רגליים'. זה מתנה לא רק לתושבים הללו, אלא בשורה לכל מי שארץ ישראל חשובה לו".

מה תאמרי למי שחושב שאולי בגלל שהליכוד הוא זה שהקים את צוות ההסדרה צריך לחזק אותו ולא את המפלגה שלך?.

"בליכוד יש הרבה אנשים טובים, אבל בראשו עומד בנימין נתניהו שעד היום הזה לא התנער מנאום בר אילן והיעד שלו הוא שתי מדינות. הוא מדבר על מדינה מפורזת. על פי תכנית ההתנתקות גם עזה היתה אמורה להיות מפורזת. נתניהו רוצה להקים עוד 'עזה מפורזת' על גבעות יהודה ושומרון. תהיה לנו עזה כפול עשרים שחולשת על גוש דן, על נתניה וחדרה, על נתב"ג. יהיה עוטף יו"ש עם בלונים. בליכוד יש כמובן כאלו שמתנגדים אבל ההתנגדות האמיתית לא יכולה לבוא מתוך הליכוד. הרי גם לשרון היו מורדים. ההתנגדות צריכה לבוא מתוך מפלגה נאמנה כמונו שלא תיתן לדבר הזה לקרות".

"אני רוצה לומר למצביעים: בסופו של יום כשאתם מכניסים את הנבחרים שלכם לכנסת - אתם לא מכניסים מצע - אלא אנשים. מה שיקבע כיצד הם יתמודדו זו האמונה שלהם והמחוייבות שלהם. המצע לא מתמודד, הוא נייר חשוב ואני לא מזלזלת בו וכל נבחר אמור להיות נאמן למצע אבל בסוף בשטח מדובר באנשים. המחוייבות האישית היא זו שמשנה את פני ההיסטוריה, לכאן או לכאן. ברגע שאתה נמצא במקום שאתה מחוייב – אתה פועל אחרת. זה קריטי שלנתניהו תהיה מפלגה חזקה ומחוייבת וזה אנחנו".

יש חשש גדול שלמרות החיוכים והדיבורים על שותפות, נתניהו יפנה קודם כל לבני גנץ.

"אני עוקבת אחרי נתניהו שנים רבות. מבחינתי ברור לי שהוא בעד חלוקת הארץ והוא לא רוצה שתהיה ריבונות ישראלית על כל השטח. זה אך טבעי שהוא פנה בעבר לאהוד ברק, אחר כך לציפי לבני ובקדנציה האחרונה הוא לא הצליח בכך כי אנחנו לא אפשרנו לו. זה הכיוון שלו כל הזמן. לדעתי, מתווה טראמפ הוא משהו שנתפר בינו לבין ביבי מתוך חזון שצריכות להיות פה שתי מדינות. לכן, אני לא אתפלא אם הוא יפנה לגנץ ויתלה את זה בכל מיני תירוצים. צריך לדאוג שלא יהיו לו תירוצים".

הספקת גם לעשות דברים אחרים לגמרי לצד העשייה הפוליטית.

"אני באה מחברון, עירו של אברהם אבינו, שהיה איש חסד. מבחינתי הזירה הפרלמנטרית היא הזדמנות לעסוק בנושאים של חסד. הגשתי והצלחתי להעביר לא מעט הצעות חוק בתחום החברתי. הדבר האחרון שעשיתי כשהייתי בכנסת היה להביא מאה מיליון שקלים לטובת הנכים הסיעודיים. אני מתכוונת לעסוק הרבה מאוד בחקיקה החברתית למען השכבות החלשות".

את מתגעגעת לפעילות בכנסת? היא תהיה שונה מהשנים האחרונות?

"אני כל הזמן בפוליטיקה. ניהלתי את השדולה, אבל כשאני אהיה בכנסת אוכל לעשות דברים נוספים שאפשר לעשות רק כחבר בכנסת. אני אכן מתגעגעת לעשייה הזאת".