פרופ' ישראל אומן
פרופ' ישראל אומןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל לכלכלה, לא מאמין לסקרי המנדטים המתפרסמים בכלי התקשורת, ולקראת הבחירות ביום שלישי הקרוב הוא מזכיר שבכל פעם תוצאות האמת אינן דומות למדגמים ולסקרים.

בשיחה עם ערוץ 7 אמר פרופ' אומן, "בכל מערכת בחירות יש סקרים ובכל מערכת בחירות הסקרים נופלים על הפנים. אף פעם לא זוכרים את זה למערכת הבחירות הבאה, עסוקים בתוצאות האמיתיות ולא שמים לב שהן לא מתאימות לסקרים".

פרופ' אומן שהימר בהצלחה על התוצאות בבחירות לנשיאות ארה"ב מהמר גם הפעם, "בבחירות של טראמפ כל הסקרים היו לטובת הילארי קלינטון, בניו יורק טיימס שבועיים לפני הבחירות אמרו שהם מוכנים להמר 15 נגד 1 שקלינטון תנצח את טראמפ והיו מוכנים לשלם 1500 דולר אם טראמפ ינצח.

''בדיעבד זה התגלה כהזוי לגמרי, אבל כשהניו יורק טיימס אמר את זה שבועיים לפני הבחירות זה לא היה הזוי, מבחינתם בטוח היה שקלינטון תנצח".

ביום הבחירות בארה"ב הרצה פרופ' אומן בפני קציני צה"ל בדרגת אלוף ותת אלוף. בארוחת הצהריים שקדמה להרצאה הם ביקשו ממנו שינבא מה יהיו התוצאות. ''אמרתי להם שכולם אומרים שקלינטון תנצח כמעט בוודאות, אבל אני עושה שיקול אחר, לדעתי חלק מהאנשים חושבים שזה לא יפה להיות ימני, ככה זה בכל העולם, להגיד שאתה ימני זה 'לא אינטלקטואלי' וזה משהו בזוי, כך חושבים חלק מהאנשים. אז לא נעים להם להגיד את האמת''.

''יש מספיק אנשים כאלה כדי להפוך יתרון קל ליתרון קל לצד השני, ולכן אמרתי שאני חושב שטראמפ ינצח. אמרתי להם שהניו יורק טיימס הימר שקלינטון תנצח את טראמפ 15 נגד 1, ואני אומר 2:3 לטובת טראמפ, אני מוכן להמר על 300 דולר".

פרופ' אומן משוכנע שתוצאה דומה תהיה גם בבחירות לכנסת ישראל: "לפני שבוע אמרו שנתניהו על הגובה, עכשיו אומרים שגנץ על הגבוה, זה משתנה כל הזמן. וגם כאן 'החברה היפה', 'האינטלקטואלים', האקדמאים הם שמאלנים אז אם אתה רוצה להיות אדם יפה, 'ילד טוב ירושלים', אתה אומר שאתה מצביע שמאל או מרכז. זה רצוי מבחינה חברתית לא להגיד שאתה ימני ולכן להערכתי תוצאה דומה תהיה גם כאן".

בסיום הראיון מסביר חתן פרס נובל מדוע הוא מצביע למפלגת הימין החדש של איילת שקד ונפתלי בנט. "אני בסך הכל ימני ואני בוחר בשביל גוש הימין, אבל בפרט אני בוחר בימין החדש בגלל בנט ושקד. אלה אנשים שמאמינים בארץ ישראל ובזכותנו על ארץ ישראל. אם אין לך זכות למקום מסוים אז אין לך גם זכות לביטחון שם. אתה צריך להיות קודם כל צודק שאתה יושב שם ואני חושב שאנחנו צודקים.

''קודם כל צריך להגיד שיש לנו זכויות כאן ולא עניין של ביטחון וזה המסר של בנט. אמנם זה המסר של הרבה ממפלגות בימין אבל בנט ושקד זה מעשי אצלם, אין להם תכנית שהיא לא מעשית. ובמיוחד אני רוצה להגיד שאני מאוד מיודד עם בנט אישית ואני מוקיר אותו והוא עושה עבודה מצוינת ואני גם חושב שאיילת שקד עושה עבודה מצוינת במשרד המשפטים והיא צריכה להמשיך להיות שרת המשפטים, זה הדבר הכי חשוב. איילת שקד עושה שם סדר וזה מאוד מאוד חשוב".