צחי דבירה
צחי דבירהצילום: פרויקט סינון העפר מהר הבית

הפרויקט הארכיאולוגי הייחודי של סינון העפר מהר הבית עתיד להתחדש ביום ירושלים הקרוב לאחר הפסקה של שנתיים.

מפעל סינון העפר, המתבצע באמצעות עמותת "הקרן לקידום הארכיאולוגיה בישראל" בראשות צחי דבירה וד”ר גבריאל ברקאי, מסר כי למרות שטרם התקיימו הבטחות הממשלה למימון הפרויקט, מנהלי הפרויקט נחושים "להמשיך את מלאכת הצלת השרידים הארכיאולוגים הטמונים בעפר", כלשונם.

בסינון שבוצע בעבר והופסק עלו כחצי מיליון ממצאים שזמנם מהתקופות הפרהיסטוריות ועד ימינו, ובעיקר למן ימי הבית הראשון ואילך. הפרויקט המשיך ברצף משנת 2005 ועד 2017 בתמיכה של עמותת אלע"ד ובמסגרתו לקחו חלק פעיל יותר מ-200 אלף איש, שזו המעורבות הציבורית הגדולה ביותר במחקר הארכיאולוגי בישראל ובעולם כולו.

לאחר כשנתיים של פסק זמן בו הפרויקט התמקד במחקר של מאות אלפי הממצאים שעלו בסינון, הוחלט לחדש את פעילות הסינון במתכונת חדשה ובמיקום חדש - אתר "מצפה המשואות" בסמוך לאוניברסיטה העברית בהר הצופים.

הארכיאולוג צחי דבירה, מנהל שותף של הפרויקט מסביר "נותרו עוד כ-30% מן העפר שאוחסן בגן לאומי עמק צורים שטרם סוננו. חשבנו לערוך פסק זמן ארוך יותר אך מכיוון שראינו ששפכי העפר נתונים בסכנת סחף וערבוב עם שפיכה בלתי חוקית של עפר ופסולת במקום האחסון, החלטנו לחדש את הסינון של יתרת העפר כבר עכשיו. נותרה גם כמות גדולה של עפר שטרם פונה מהר הבית ולאור האירועים בחודש הרמאדן האחרון (יוני 2018) נכחנו לראות שגם הוא נתון בסכנה ויש לסנן גם אותו לאחר גיבוש מתווה לפינוי מבוקר ומוסדר שלו".

כפי שפורסם בעבר, הפרויקט נקלע לקשיי מימון וראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבטיח בהצהרה ציבורית ובפגישה עם מנהלי הפרויקט בדצמבר 2016 סיוע של המדינה במימון הפעילות.

לדברי מנהלי הפרויקט "הבטחות אלו טרם מומשו. זאת למרות שראש הממשלה ביקש מגורמי ממשל לפעול בנושא. ראש הממשלה מינה את רשות העתיקות ללמוד את צרכי המימון של הפרויקט. רשות העתיקות בחנה את התכנית ותקציב המחקר, והעבירה אותם לוועדה של ארכיאולוגים בכירים מהאקדמיה שאישרה את התוכנית. תהליך זה נמשך כשנה ובאפריל 2018 שלח מנכ"ל רשות העתיקות מכתב ללשכת ראש הממשלה עם התכנית והתקציב והמליץ לממן את המחקר שיתפרס על פני חמש שנים כאשר עלותו מסתכמת בכ-9 מיליון ש"ח".

"הנושא התקדם מאד לאט, ובסופו של דבר, לפני כארבעה חדשים, שרי הממשלה (ראש הממשלה, שרת התרבות והשר לענייני ירושלים ומורשת), קיבלו החלטה שטרם אושרה באופן רשמי, לממן את הפרויקט בכ־5 מיליון ש"ח שיגיעו מתקציבי משרדיהם. כאשר ניגשו לביצוע תכנית העברת התמיכה, עצרה היועצת המשפטית של משרד התרבות את התהליך מסיבות שאינן ברורות ובין היתר ציינה כי בשל תקופת הבחירות לא ניתן לקדם את ההליך".

ד"ר גבריאל ברקאי, מנהל שותף בפרויקט ציין "לצערנו הרב הטיפול בנושא נעשה בעצלתיים וככל הנראה לא נזכה לקבל תמיכה ממשלתית לפני הבחירות, וספק אם נצליח להניע את התהליך שוב לאחר הבחירות. זוהי מציאות עגומה, אך כפי שעד כה הצלחנו להסתדר ללא תמיכה ממשלתית, אנו מאמינים שנצליח בעזרת תומכינו בארץ ובחו"ל להמשיך לפעול עד להשלמת כל צרכי המחקר."

פרויקט סינון העפר מהר הבית מתקיים בחסותו האקדמית של המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, וממומן על ידי קרנות פילנתרופיות ותורמים פרטים באמצעות הקרן לקידום הארכיאולוגיה בישראל.