פתרון לתאונות דרכים
פתרון לתאונות דרכיםצילום: יח"צ

ייתכן שבכמה מהן יפצע אדם שייכנס לסטטיסטיקה של 25 אלף איש נפגעים מדי שנה. יכול להיות שהוא יהיה אחד מ-9 אנשים הנפגעים באורח קשה מדי יום, או ה -"הרוג היומי". אין מדובר בגזירת גורל. המספרים חייבים להיות נמוכים בהרבה! מה ניתן לעשות כדי לצמצם את מספר תאונות הדרכים, הנפגעים וההרוגים? ובכן, לא מעט!

מתחילים בהבנה ובתקציב

שורש מגפת תאונות הדרכים טמון בהתייחסות של מקבלי ההחלטות רמי הדרג. לעיתים נדמה שבין ההצהרות למילים הגבוהות, מסתתרת מחשבה של כדאיות כלכלית, או במילים אחרות – למה להשקיע מאות מיליוני שקלים בשביל לחסוך חיי אדם של כמה עשרות אנשים בשנה?

ובכן, השינוי חייב להתחיל מלמעלה. מחקרים בינלאומיים הוכיחו: כאשר מדינות הפנו משאבים ותקציבים גבוהים למלחמה בתאונות הדרכים, במרבית המקרים, התוצאות נראו בשטח בתוך זמן קצר. כמובן שחשוב להפנות את הכספים למקומות הנכונים, אבל לפני כן, להבין – החיים שווים יותר מכל סכום כסף, והאחריות של המדינה היא, בראש ובראשונה, כלפי החיים והבטיחות של תושביה.

תחבורה ציבורית משופרת – פחות הרוגים בכבישים

רבות נאמר על שפע הבעיות של מערכת התחבורה הציבורית בישראל. החל מאיחורים רבים, דרך זמני נסיעה והמתנה ארוכים, ועד צפיפות איומה, תחנות המתנה לא מוגנות מהשמש והגשם, היעדר רכבת קלה / תחתית (למעט בחיפה ובירושלים) ועוד. גם בנושא זה נזכיר, ברשותכם, את אשר נעשה בעולם והוכיח שתחבורה ציבורית יעילה, משופרת וזולה גורמת לירידה של 10-30% בשימוש ברכבים פרטיים, מה שמפחית בשיעור דרמטי את מספר תאונות הדרכים. אז אנא מכם, שרים וחברי ממשלה יקרים. דאגו לנו לתחבורה ציבורית הולמת וראויה!

הגורם האנושי – הסיבה מספר אחת לתאונות הדרכים

הגורם האנושי יהיה לנצח הגורם העיקרי לתאונות הדרכים. לשם צמצום חלקו, יש לנקוט במספר פעולות במקביל:

  • עידוד מאסיבי של רכישת רכבים בטוחים, אמצעי מיגון ואזהרה מפני תאונות וכדומה. האמצעים: הטבות כלכליות (נעשה כבר באופן חלקי) לצד תקנות וביטול הטבות לבעלי רכבים עם רמת בטיחות נמוכה או ללא אמצעי עזר (למשל – הצורך לעשות בדיקת בלמים / טסט פעמיים בשנה, העלאת מחיר הטסט השנתי לרכבים ישנים וכו)
  • אכיפה, הרתעה והטבות לנהגים זהירים: היסחי דעת שונים (ובראשם שימוש בטלפון סלולרי) גורמים גם-כן לאלפי תאונות מדי שנה. אכיפה יעילה ואקטיבית חשובה במיוחד, אך יש לשקול במקביל לאמץ תמריץ לנהגים זהירים המקובל במדינות שונות בעולם, במסגרתו כל נהג שלא זכה לדו"ח תחבורה למשך שנה, זוכה לכסף (או הטבה שוות-כסף).

מה עם הכבישים והתשתיות?

אמנם בתחום התשתיות המצב בישראל לא רע בכלל, אך עדיין ישנם צמתים, כבישים, מחלפים ודרכים הידועות בסכנה הנשקפת מהן, והטיפול בהן לא תמיד מספק. סלילת כבישים באמצעות חברות קבלן ותיקות בתחום התשתיות כדוגמת חברת אמצ שמש בע"מ משפרת את המצב, אך יוצרת גם פקקים בו זמנית מאחר ואנו עוברים למכוניות פרטיות במקום לנסוע בתחבורה הציבורית כאשר הכבישים חדשים. אז נכון שהקמת גדר בטיחות לוקחת זמן, אבל להדגיש את הסכנה באמצעות תמרורים ואף מצלמות אכיפה לוקח שבוע ופחות מ-10,000 ₪. אז אין תירוצים! סעו בזהירות ובבטחה! התרשמו מרעיונות נוספים בכתבה הזו באתר כלכליסט.