בדיקת פוריות
בדיקת פוריותistock

פריצת דרך טכנולוגית-רפואית הביאה את מכון פוע"ה, המשלב בין עולם הרפואה והמחקר לעולם הפסיקה ההלכתית, לאפשר שימוש וביצוע בדיקה ביתית לפוריות הגבר באמצעות מכשיר הסמארטפון או המחשב הביתי.

הבדיקה, הנקראת YO, הינה פיתוח ישראלי טכנולוגי חדשני וראשון מסוגו בעולם, של חברת הזנק ביו-רפואית בשם GMS וחברת האם MES אשר נחשבות כחברות המובילות בעולם בפיתוח מערכות בדיקות פוריות אוטומטיות למגזר הרפואי ומשווקות את פתרונותיהן לבתי חולים ומרפאות פוריות ברחבי העולם מזה כ-20 שנים.

מכון פוע"ה בדק את המוצר והעניק אישור הלכתי אישי לאחר קבלת הדרכה מרב יועץ ופוסק.

הרב מנחם בורשטין, ראש מכון פוע"ה, אמר "אנו מעריכים מאד את חברת GMS על החלטה הנבונה לבדוק את ההשלכות ההלכתיות לפני שהמוצר יצא לשיווק ולשימוש. הדרכה אותה זכינו לקבל ממו"ר, הרב מרדכי אליהו זצוק"ל שאמר שכל חברה המייצרת חידוש – ראוי שקודם תבדוק את הפאן ההלכתי הכרוך בה".

תהליך הבדיקה הוא פשוט ומהיר (כ – 15 דקות) ובדומה לבדיקות ביתיות אחרות - כגון בדיקת הריון או ביוץ – ניתן לבצעו בכל מקום בפרטיות ונוחות מרביים. לאחר תהליך הבדיקה (ניתן לצפות בסרטון הדרכה המנחה בתהליך) ניתן להעריך את רמת הפוריות הגברית. כמו כן, ניתן לצפות בזמן אמת דרך מסך הסמארטפון או המחשב בתנועתיות הדגימה ואף לשלוח את התוצאות כקובץ וידאו מהסמארטפון או המחשב ישירות לרופא להמשך התייעצות בנוגע לאופן הטיפול.

הפתרון כבר קיבל את כל אישורי התקינה המחמירים של מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) האיחוד האירופי (CE) ומשרד הבריאות ונמכר בארץ וברחבי העולם.

מחקרים רפואיים שנערכו על ידי מכוני מחקר מהמובילים בעולם הצביעו על כך שתוצאות הבדיקה של YO עומדת על רמת דיוק של 97%, שיעור הקרוב לזה של בדיקת הפוריות המתבצעת במעבדות הפוריות בבתי החולים או במרפאות. יצוין, כי הערכה כוללת שתי בדיקות וכך הנבדק יכול לעקוב לאחר 3-6 שבועות באשר לשינוי בתוצאות הבדיקה, במקרה של תוצאה לא תקינה, או האם חל שיפור בעקבות שינוי באורח החיים או הליך רפואי אשר עלול להשפיע על איכות הפוריות.

כיום, 15% מכלל הזוגות מתמודדים עם בעיית חוסר פוריות, אולם בניגוד למקובל לחשוב, כמחצית המקרים בהם זוגות אינם מצליחים להיכנס להריון, הבעיה נעוצה דווקא בפוריות הגבר ולא בזו של האישה. כמו כן, מחקרים מצביעים על ירידה הולכת ומתמשכת בפוריות הגבר במדינות מערביות ולאחרונה אף פורסם מחקר מקיף שנערך באוניברסיטה העברית ממנו עולה כי ב-40 השנים האחרונות הפוריות הגברית צנחה בשיעור של מעל 50%.

מעבר להיותו פתרון מושלם לזוגות המתמודדים עם אי-פוריות, YO מתאים גם במצבים נוספים כדוגמת גברים החוששים מהשפעתם של מגוון גורמים חיצוניים, בעבר או בהווה, על פוריותם. (שימוש בסמים, תרופות, טיפולים כימותרפיים ועוד). כמו כן, ערכת YO מספקת מענה מושלם עבור גברים המבקשים לדעת איך השפיע השינוי לטובה באורך חייהם על רמת הפוריות שלהם.

"זוהי בשורה מרגשת אשר מאפשרת להנגיש את הפתרון החדשני YO גם למגזר הדתי והחרדי", אומרת מרשה דויטש, מנכ"לית GMS. "אנו מודים למכון פוע"ה על האישור ההלכתי והחשיבות שהם ראו לכל אורך התהליך במתן אפשרות קלה זולה ונוחה לאלפי זוגות מאמינים, המתמודדים עם אי-פיריון, לבדוק את הגורם לכך בצורה פרטית ואישית. עד היום, לעיתים גברים נמנעים לבצע את בדיקת הפוריות במרפאות ציבוריות בשל חוסר הנעימות והמבוכה הכרוכה בבדיקה וכך עיקר האחריות למצב היה על כתפי האישה.

''אנו מקווים כי האפשרות לבצע את הבדיקה בצורה פשוטה, זמינה ופרטית תאפשר לזוגות רבים להתמודד בקלות רבה יותר עם הבעיה ולטפל בה אם נדרש כחלק ממסע משותף וזוגי. מכון פוע"ה, העוסק בשילוב של הלכה ורפואה בא לקראתנו, אך הגדיר במדוייק את אפשרות השימוש בערכה זו, נבקש לכבד זאת".

לדברי הרב אלחנן לואיס, רב יועץ ופוסק במכון פוע"ה, "כל התפתחות טכנולוגית או רפואית מאתגרת את עולם ההלכה ולכן גם את מכון פוע"ה. אנו עמלים לאפשר לזוגות שומרי ההלכה את קדמת הטכנולוגיה כדי להנגיש עבורם את הטיפול הטוב ביותר. כל זאת מבלי להתפשר על אף סעיף בהלכה''.