עמיר שקד
עמיר שקדצילום: רמ"י

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים, בראשות עו"ד עמיר שקד, אימצה היום (שני) עדכון למדיניות הבנייה לאורך צירי הרכבת הקלה בירושלים.

מטרת המדיניות החדשה היא לעודד התחדשות לאורך הצירים בבנייה בגובה עד 10 קומות, עירוב שימושים עירוני ושיפור איכות הרחובות והמרחב הציבורי בעיר. זאת, לצד מתחמים מסוימים בהם תתאפשר בניה לגובה של 18-30 קומות.

במתחמים היסטוריים בהם קרן היסוד, חלק משדרות הרצל, עמק רפאים - יישמר הנוף באופן שלא תותר בנייה גבוהה.

הוועדה המחוזית בירושלים אימצה כבר ביולי 2016 מדיניות של העצמת הבינוי לאורך צירי הרכבת הקלה בירושלים. באוגוסט 2018, אישרה הוועדה המחוזית את תכנית "הקו הכחול" ובכך למעשה הושלמה מלאכת התכנון הסטטוטורי של שלושת קווי הרכבת המרכזיים בעיר שהחלה בשנת 2004.

עדכון המדיניות מתייחס למגרשים שאינם גדולים - בגודל עד 1.5 דונם, המהווים את מרבית המגרשים לאורך צירי הרכבת הקלה. במסגרת העדכון אימצה הוועדה כלי מדיניות ייחודי של עקרונות לבניה נפחית. כלי זה מתבסס על קביעת גובה אחיד של 10 קומות, הגדלת שטח המבנה עד לקו הרחוב.

האפשרות להעצמת הבינוי בהתאם למדיניות כרוך בד בבד עם הנחיות לשיפור ושדרוג המרחב הציבורי ובכלל זאת הרחבת מדרכות, יצירת מעברים להגדלת נגישות התושבים לתחנות הרכבת, יצירת כיכרות ושטחים פתוחים המשולבים בבינוי, יצירת מסחר שכונתי מגוון ושילוב שטחי תעסוקה ושטחי ציבור כדוגמת גני ילדים, מעונות יום ואחרים בבינוי. כמו כן כלולות הנחיות ליצירת שטחים משותפים בבניין עצמו לרווחת הדיירים.

עדכון המדיניות נעשה תוך הליך שיתוף ציבור חסר תקדים בהיקפו בו היו שותפים בין היתר המנהלים הקהילתיים. במסגרת הליך שיתוף הציבור, נערך דיון פתוח מיוחד במליאת הוועדה בה הוצגו הרקע והעקרונות לעדכון המדיניות. בדיון זה נרשמה נוכחות רבה מצד הציבור הרחב, ובין השאר אנשי מקצוע, תושבים ובעלי עניין אחרים. החומרים שהוצגו במהלך הדיון הועלו לאתר האינטרנט של הלשכה לשם קבלת התייחסות הציבור. הערות הציבור הרחב והמנהלים הקהילתיים הועברו ללשכת התכנון, נבחנו על ידה וחלקן הוטמע בהחלטה זו.

יו"ר הוועדה, עמיר שקד ציין כי "מדיניות הבינוי לאורך הרכבת הקלהמאפשרת פיתוח עירוני בר קיימא בירושלים, תוך חיזוק השלד העירוני, חיזוק הקשר בין חלקיה השונים של העיר ואוכלוסייתה ומענה לצרכי הפיתוח השונים בתהליך מובנה ומדוד של התחדשות עירונית".

לדבריו, "המדיניות מעודדת גם את השימוש בתחבורה ציבורית וההסתמכות עליה וכפועל יוצא את הפחתת השימוש ברכב פרטי. שינוי הרגלים זה הינו בעל חשיבות עירונית ולאומית עליונה, ובהתאם לכך פועלת הוועדה המחוזית בשיתוף עם עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, תוך השקעה ציבורית אדירה לקידום מערך הסעת ההמונים בירושלים, ובמקביל לכך לציפוף הבנייה ולהפחתת תקני החנייה לאורך צירי הרק"ל. מדיניות הרק"ל מהווה נדבך משלים ומחזק לפיתוח זה".