הרב רפי פרץ ביום הבחירות
הרב רפי פרץ ביום הבחירותצילום: פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מנתח פרופ' אשר כהן, חוקר הציונות הדתית ואיש אוניברסיטת בר אילן, את תוצאות הבחירות כפי שהן מסתמנות עוד בטרם תום ספירת קולות החיילים.

את דבריו אומר פרופ' כהן בהסתמך על ניתוח ראשוני של כמה מקלפיות הציונות הדתית, ולדבריו עוד נכון וראוי יהיה לנתח באופן מעמיק יותר את כלל הקלפיות. עם זאת, לטעמו "המגמה די ברורה, אם באים לישוב עם נטייה חרד"לית מה שרואים שם הוא שהקולות של 'יחד', שלא עברו בפעם הקודמת, הצטרפו לאיחוד מפלגות הימין והמפלגה עולה באותה קלפי. במקומות ליבראליים יותר רואים קרב ראש בראש בין שתי המפלגות ובמקומות כמו אלון שבות 'הימין החדש' לוקח".

בדבריו דוחה פרופ' כהן את הטענה לפיה הציונות הדתית נכנסה אל מתחת לאלונקה של הליכוד. הנתונים מלמדים, הוא אומר, כי "הליכוד בקושי זז בקלפיות של הציונות הדתית. אולי קיבלו שם מנדט אחד בבחירות הקודמות". לעומת זאת בבחירות הנוכחיות "בחלק מהקלפיות מי שהצביעו לליכוד עזב לימין החדש".

עם זאת, מסתבר כי התחזקות הליכוד בעקבות קמפיין ה'געוואלד' של נתניהו הייתה על חשבון 'הימין החדש', שם בחרו מצביעים שאינם מהציונות הדתית והיו מזוהים עם המפלגה לעזוב אותה ולחבור לנתניהו. לעומת זאת מצביעי הציונות הדתית של המפלגה נותרו בה למרות הקמפיין המבוהל של הליכוד.

ב'ימין החדש', אומר פרופ' כהן, ידעו אמנם שהקמפיין של נתניהו יגיע ביממות האחרונות, כפי שהיה בבחירות הקודמות, אבל לא לקחו בחשבון את תופעת ההצבעה ל'זהות', ואכן זו זכתה בחמישה עד שמונה אחוזי הצבעה במוקדי הציונות הדתית. המצביעים הללו הובילו לכישלונה, ככל הנראה, של 'הימין החדש'.

באשר לאיחוד מפלגות הימין קובע פרופ' כהן כי ללא האיחוד עם 'עצמה יהודית' הייתה מפלגת הציונות הדתית נעלמת ולמעשה נמחקת מהמפה הפוליטית. "המעבר של רוב קולות 'יחד' לאיחוד הימין הוא שהעביר את המפלגה את אחוז החסימה".

באשר לסיכויי 'הימין החדש' לעבור, פרופ' כהן אינו שולל את האפשרות, שכן קולות החיילים מעניקים בדרך כלל חיזוק משמעותי לציונות הדתית. "הימין החדש יצטרך לקבל 5 אחוז מקולות החיילים כדי לעבור, ויש סיכוי שזה יקרה. זה אמנם כפול מהקלפיות הכלליות, אבל בפעם הקודמת 'הבית היהודי' קיבלה מקולות החיילים כמעט כפול מכפי שקיבלה בארצי. לכן כמעט עד ספירת אחרון החיילים לא נוכל לדעת". בהקשר זה מזכיר פרופ' כהן כי בבחירות הקודמות ל'יחד' חסרו 12,000 קולות בעוד לבנט ושקד מדובר בשברירי אחוז שחסרים, המספרים קטנים בהרבה ולכן הסיכוי גדול בהרבה.

על תופעת 'זהות' שגם אם לא עברה את אחוז החסימה יצרה עניין והצבעה מאסיבית בקרב צעירי הציונות הדתית, על אף מאבקי הרבנים וזעקות הפוליטיקאים, אומר פרופ' כהן כי מפילוח מצביעי זהות עולה כי רובם בגילאי פחות מ-35. "צעירים נוטים לקצוות כי הם רוצים תשובות ברורות ולקבל משהו מרענן מול מערכת שנראית להם ממסדית ומסואבת. אהבו שם את הרעיונות המהפכניים, את החופש להשתחרר מהמדינה ואת המעבר לפרטיות. פייגלין הצליח למכור לכל אחד את הפרק שמתאים לו מתוך המצע, הפרדת דת ומדינה, חופש, קנאביס וכו'". בסופו של יום השפעתו של פייגלין הייתה בעיקר בתוככי הציונות הדתית, כאשר גולת הכותרת היא הפגיעה בסיכויי בנט ושקד לעבור את אחוז החסימה.