אחת הקלפיות בהן בוצעה הבדיקה
אחת הקלפיות בהן בוצעה הבדיקהצילום: דוברות משרד המשפטים

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים ביצעה ביום הבחירות לכנסת ה-21, ביקורות בקלפיות הנגישות ברחבי הארץ באמצעות מפקחי הנגישות המחוזיים.

המפקחים בדקו את מידת ההתאמה לאנשים עם מוגבלות והאפשרות לממש זכותם הדמוקרטית להצביע בבחירות.

הסדרי הנגישות נבדקו ב-17 קלפיות נגישות ובהן נמצא כי ב-5 מהקלפיות (כ- 30%) הכניסה לא הייתה נגישה וב -11 מהקלפיות (64%) לא נשמרו חניות נכים כנדרש. המפקחים הופתעו לגלות בביקורת כי אחת מהקלפיות שהוגדרו כנגישות בצפון הארץ כלל לא הופעלה ולא היה פרסום מידע על כך לציבור.

עוד עלה בביקורות כי בחלק מהמקומות בהם הוצבו קלפיות היה מכשול או הפרש גובה בכניסה לקלפי, או רמפה עם שיפוע גבוה שאינו מאפשר מעבר עצמאי. בסמוך לקלפי הנגישה על הרשות המקומית לסמן שני מקומות חנייה לנכים, אך בביקורת עלה כי במקומות רבים לא עשו כן.

ניכר כי חלק גדול מהבעיות נובעות מהעדר מודעות לנושא כך למשל, כדי להנגיש את השילוט היה נכון לסמן את מספר הקלפי באופן בולט וניגודי ובאותיות גדולות אך בפועל, במקרים רבים הדבר לא בוצע בשטח.

בעקבות הביקורות בחלק מהקלפיות הנגישות בוצעו תיקונים באופן מיידי. למשל באחת הקלפיות, הוחלף שולחן ההצבעה כך שיאפשר טווח הגעה למצביע המתנייד באמצעות כיסא גלגלים. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים תעביר את ממצאי הביקורות לוועדת הבחירות המרכזית.

כמו כן, נציבות שוויון זכויות מבקשת לקדם בהקדם תקנות ספציפיות שיסדירו את הנושא במלואו טרם הבחירות הבאות.

נציין כי על מנת לקדם נגישות מלאה ולהבטיח את הזכות של אנשים עם מוגבלות להשתתפות מלאה ושוויונית במהלך הבחירות, נערכו טרם הבחירות מספר פגישות הכנה של עובדי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות עם ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-21, בהם חודדו הדגשים ורכיבי הנגישות שיש להקפיד בהם ולהנחות את חברי הקלפיות בשטח.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אמר כי "הזכות להשתתף בחיים הפוליטיים ולהצביע בבחירות היא זכות יסוד בשוויון אנשים עם מוגבלות. לאחרונה קיימנו דיונים רבים עם ועדת הבחירות המרכזית לשיפור הנגישות לקלפיות ונעשו פעולות רבות".

"בשטח אנו רואים כי אכן הוצבו קלפיות נגישות אך מהבדיקה שערכנו אלו לא תמיד היו נגישות כראוי. המפתח למרבית הליקויים הינו הדרכה מתאימה לצוותים והבנת הצרכים מראש, אנו נמשיך ונעבוד כך שכל אדם יוכל לממש את זכותו הדמוקרטית באופן עצמאי בפרטיות ובשוויון", הוסיף טורם.