הרב מיכה הלוי בכנס התורה שבעל-פה
הרב מיכה הלוי בכנס התורה שבעל-פהצילום: אולפני חן צלמים

רב העיר פתח תקווה הרב מיכה הלוי קובע כי גזירת הקיטניות רלוונטית גם לימינו ויוצא נגד מי שטוען כי כאשר דיברו חז"ל על איסור קטניות הדבר היה שייך למציאות בתקופתם ואינו שייך למציאות כיום.

בכנס 'התורה שבעל פה' שנערך במכללת אורות ישראל ברחובות, אמר הרב הלוי כי לאחרונה התגלו חיטה ושעורה בבדיקת שקי כוסברה וכמון שמגיעים מהודו. מבירור הענין נמצא כי בשדות שבהם הם גדלים זורעים חיטה ושיבולת שועל בין עונה לעונה.

לאור זאת ציין הרב הלוי, "אנו רואים כיום עד כמה היו לחכמינו עיניים לראות רחוק. מבירור שעשיתי עולה כי לא תמיד ניתן לייעד שדה לגידולים אלו וזה תלוי באקלים של כל מקום ומקום ועל כן בין זריעת קטניות לקטניות זורעים חיטה על מנת שהקרקע לא תתקלקל. החיטה הזו לפעמים נובטת בזמן גידול הקטניות אחר כך, וכשאתה שולח את השקים למעבדה אתה מוצא חיטה בכוסברה ואתה מוצא שיבולת שועל בכמון".

הרב הלוי הוסיף כי גם לפי ההיתר של השולחן ערוך שקבע כי חמץ שבטל בשישים לפני פסח אינו חוזר וניעור יש להבטיח שהחיטה עברה הרטבה לפני פסח, ועל כן הנושא מחייב תשומת לב.

עוד אמר הרב הלוי כי במסעדות יש קושי גדול יותר להכשיר לפסח מאכלים מסוימים עם קטניות, על פי דרישת ההלכה לברור אותן שלוש פעמים לפני החג כיוון שמדובר בכמויות גדולות מאוד ובמסעדות המייצרות סושי מאורז מיוחד הנושא בעייתי ביותר. הרב הלוי אמר כי בשל הסיבות הללו הוא אינו נותן בפסח כשרות למהדרין אלא כשרות רגילה בלבד.

הרב הלוי קרא לחזק את הכשרות הממלכתית ויצא נגד הקריאות להפרטת הכשרות, "הדבר יביא לתקלות. אם תהיה הפרטה, במקומות רבים רמת הכשרות תרד".

הוא הסביר כי בניגוד לכשרויות של בדצ"ים, להם יש אינטרס כלכלי במתן הכשר לכל עסק נוסף, הגוף היחיד שאינו מושפע כלכלית מהורדת הכשרות במקרה הצורך הוא הרבנות המקומית.

עוד הוסיף כי בעירו פתח תקווה, היו מקרים שהוא הוריד את תעודות הכשרות בשל ליקויים למקומות שבהם היה הכשר של בד"צים ואלו הורידו את הכשרות רק אחריו ויש גם מקרים שבהם בד"צים נתנו הכשר מהדרין לעסק והוא אישר לאותו עסק רק כשרות רגילה.

מחר יתקיים שו"ת עם הרב מיכה הלוי בשידור חי. לשליחת שאלות לחצו כאן