הקהילה היהודית זועמת. זאגרב
הקהילה היהודית זועמת. זאגרבצילום: Antonio Bronic, רויטרס

הקהילה היהודית בזאגרב שבקרואטיה ערכה ביום שישי האחרון אירוע נפרד לזכר השואה בקרואטיה למרות שהאירועים הרשמיים מטעמה של הממשלה ייערכו רק היום (א).

זאת, כמחאה נגד הממשל שאינו עושה דבר נגד גורמים המנסים להצניע את חלקה של קרואטיה בפשעי הנאצים.

ראש הקהילה היהודית בקרואטיה, אוגניין קראוס, אמר כי הרשויות הקרואטיות אינן נאבקות בפעילי הימין הקיצוניים שמבקשים להצניע את חלקה של קרואטיה בהשמדת יהודי המדינה, ולכן הקהילה לא תשתתף באירועים הממשלתיים.

בשנת ת"ש חיו בזאגרב כ- 11,000 יהודים, רובם הגדול נספו בשואה. קהילת זאגרב היתה המרכז היהודי התרבותי של קרואטיה כולה. יהודי זאגרב היו מעורים בכלכלתה ואף בפוליטיקה המקומית והארצית.

עם פרוץ מלחמת העולם השניה הגיעו לזאגרב פליטים מארצות שונות, והקהילה נטלה על עצמה את הטיפול והדאגה להם. יהודי זאגרב, ועמם יהודי קרואטיה כולה, נרצחו ברובם הגדול על ידי הקרואטים הלאומנים, בקרואטיה. מאידך יש עדויות לא מעטות על הצלת יהודים על ידי הקרואטים. פקידים אוסטשים הוציאו יהודים מרכבות השילוח בעת שאלה עצרו בזאגרב. ואכן, בשלבי המלחמה המאוחרים החלו הגרמנים לגרש יהודים למחנות ההשמדה בפולין ולא סמכו עוד על האוסטשים שיבצעו את הרצח.

הימלר עצמו ביקר בזאגרב באותו חודש ודרש מן הקרואטים להשלים את גירוש היהודים. היהודים המעטים שנותרו בזאגרב המשיכו לפעול ולשלוח חבילות למגורשים למחנות בקרואטיה. בין הנותרים בעיר גם יושבי בית האבות היהודי בזאגרב. עם תום המלחמה נותרו בזאגרב 120 יהודים.