אודיה שביט
אודיה שביטצילום: באדיבות המשפחה

למרות שנולדה במשקל של 690 גרם, כנגד כל הסיכויים השתלבה אודיה בחודש האחרון, במעון רגיל לחלוטין ביישוב מגוריה.

אם תיכנסו למעון 'בשבילי החינוך' בכרמי צור, לא תצליחו לזהות את התינוקת שסבלה בלידתה מדימומים קשים במוח, ושנולדה כפגית בשבוע 26, במשקל זעום של 690 גרם.

הרופאים חזו לה עתיד קודר, וסברו כי הפגיעה בתחום המוטורי תהיה קשה ובלתי נמנעת. אבל הוריה, ורד ואליסף, לא איבדו את האמונה וחיפשו את המקום הנכון בשבילה, שיעניק תקווה לעתידה.

בגיל חצי שנה, נקלטה אודיה במעון השיקומי 'פרח', מבית 'ארחות חינוך, שבביתר עלית, וכנגד כל הסיכויים, היא התקדמה והתפתחה מיום ליום.

הצוות הרפואי במעון, בניהולה של דינה סגל, עטפו את אודיה באהבה ותמיכה, התאימו לה את הטיפולים להם הייתה זקוקה, ועקבו אחרי כל התקדמות בדריכות ובהתרגשות.

לאחר חודשים אינטנסיביים והתקדמות משמעותית במצבה, התאפשר להקל על אודיה ועל הוריה, ולשלב אותה במעון השיקומי שבאלון שבות. "אודיה עשתה קפיצת דרך מרשימה בכל התחומים", סיפרה ליאת ליברמן, מנהלת המעון.

מטרת המעבר הייתה להקל על הנסיעות היומיות מחד, ולבחון את האפשרות לשילוב במעון רגיל מאידך. המעבר בוצע בהצלחה, ואודיה המשיכה להתפתח במעון 'פרח' באלון שבות שגוש עציון.

הצוות החינוכי והרפואי במעון השיקומי באלון שבות, המשיכו את תכנית הטיפולים שהתאימו לה במעון בביתר, העשירו והעמיקו תרגילים ושיעורים נוספים המתאימים למצבה ועודדו מפגשים וחשיפה מפוקחת עם ילדי המעון הרגיל הצמוד. "עם הרבה סיעתא דשמיא, אודיה המשיכה להתקדם במהירות יוצאת דופן", אמרה ליברמן.

לאחר שהחלה ללכת, לדבר ולתקשר כראוי, הוחלט להעביר אותה לשלב הבא ולהפגיש אותה עם פעוטות בני גילה, הלומדים במעון 'בשבילי החינוך', בכרמי צור ישוב מגוריה. הרב משה שטיין, מנכ"ל רשת המוסדות 'ארחות חינוך', הסביר על התהליך: "מדובר בשיטת טיפול מקצועית הנקראת 'דלת מול דלת', המיועדת לעודד שילוב ילדים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה. אנו ממקמים מעון שיקומי בצמוד למעון רגיל, על מנת להקל על התהליך ולנהל אותו בהדרגתיות, בליווי הסייעת האישית ובפיקוח הדוק".

לאחר תקופת הסתגלות מוצלחת, בה השתתפה אודיה במפגשי בוקר, תפילה ומשחק, היא למדה ותרגלה ביצוע הוראות המתאימים לבני גילה, ובהמלצת הצוות הרפואי השתלבה בחודש האחרון במעון הרגיל לחלוטין.

"עבודת השיקום של הצוות החינוכי והמקצועי ב'פרח' הוכיחה את עצמה מעל לכל הציפיות" אמרה רחל מרצבך, מפקחת מרכזת שיקום מחוזית באגף לשירותי רווחה ושיקום במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, "הודות למקצועיות, למסירות ולסבלנות של צוות 'פרח', התאפשר לשלב את אודיה במעון הרגיל בהצלחה מסחררת".

"זכינו לפגוש צוות מדהים, מלאכים בדמות סייעות ומטפלות" הוסיפו ההורים, "ההתקדמות העצומה של אודיה, בכל התחומים, הייתה בזכות ההכוונה והליווי המסור של צוות 'פרח'. אין מילים שיתארו את רגשות התודה וההערכה שלנו, לא נשכח זאת לעולם".