אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

פרקליטות מחוז דרום הגישה לבית משפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד אברהם וייצמן, תושב העיר בן 33.

בכתב האישום נטען כי וייצמן מכר בהזדמנויות רבות במשך כשלוש שנים, ללקוחות פרטיים ולחברות שונות, קרקעות ומגרשים שאינם בבעלותו, תוך זיוף חתימות ומסמכים רשמיים של המדינה, ותוך הצגת מצגי שווא כוזבים כי הינו בעל זכויות בקרקעות אלה. כחלק מהמעשים זייף וייצמן בין היתר מסמכים, אשר הוגשו להוצאה לפועל ולבנקים, וכן לבתי המשפט.

כתוצאה ממעשי המרמה וההונאה, קיבל וייצמן מהנפגעים סך של למעלה מ-2 מיליון ש"ח וניסה לקבל כ-15 מיליון ש"ח נוספים.

על פי עובדות כתב האישום, בין השנים 2016 עד 2019, הציג וייצמן את עצמו בפני לקוחות פרטיים וחברות שונות, כבעל זכויות בקרקעות בערים דימונה, באר שבע, אופקים ובאיזור חורה, וכן כמיופה כוח או כנציג של בעלי זכויות בקרקעות אלה, וזאת בכוונה למכור ללקוחות הפוטנציאליים במרמה את הקרקעות ולקבל מהם במרמה כספים עבור הקרקעות.

לשם ביצוע מעשי המרמה, זייף וייצמן בשיטתיות ובמספר רב של מקרים מסמכים רשמיים של המדינה, השתמש בחותמות וחתימות מזויפות שנראו כמו חתימות של עורכי דין, או חתימות וחותמות של חברות ואנשים בעלי זכויות בקרקע, והציג מצגי שווא כוזבים בכתב ובעל פה בפני הלקוחות, לפיהם הוא מוסמך למכור להם קרקעות אלה. עקב מצגי השווא, הלקוחות חתמו עם וייצמן על הסכמי מכר שונים, וחלקם שילמו לו סכומי כסף בסך של מאות אלפי שקלים, ובסך הכל למעלה מ-2 מיליון ש"ח.

כך למשל נחתם הסכם מכר מקרקעין בין חברה פרטית לבין וייצמן שהתחזה בכזב כבעל זכות חתימה מטעם עמותה למכירת 26 יחידות דיור, וזאת תוך זיוף מסמכים של רשות מקרקעי ישראל ותוך זיוף חתימות וחותמות של עובדים ברמ"י ובמשרד השיכון. וייצמן השתמש ביודעין בפרטי מכרז שכבר בוטל על ידי רמ"י, כדי לקבל מהחברה הפרטית במרמה כ- 13 מיליון ש"ח. המרמה נחשפה בטרם הועבר הכסף מהחברה בזכות עירנותם של פקידי רמ"י. לאחר מכן, ניסה וייצמן לקבל במרמה מרמ"י את כספי הערבות של העמותה שנותרו ברשות.

וייצמן פעל באופן דומה גם לגבי קרקעות שאין לו שום זיקה אליהן באופקים, שם זייף מסמכים של בעלת הקרקע, התחזה למייצג מטעמה וניסה למכור 30 מגרשים.

כעולה מכתב האישום, וייצמן המשיך לזייף ולרמות לקוחות גם כשמעשי המרמה הראשונים שלו כבר נחשפו, בכך שבכל פעם שהנאשם נדרש להמציא מסמך כלשהו לרשות או לקורבן המרמה הוא אכן המציא אותו וזייף אותו כדי להמשיך את מצגי השווא.

בנוסף, זייף וייצמן מסמכים ובדה ראיות, בהם עשה שימוש במסגרת הליך הוצל"פ שהתנהל נגדו, על מנת לקבל במרמה ביטול ההליך ותנאים מגבילים שהוטלו עליו. וייצמן זייף מסמך, הנושא כותרת "הסדר חוב", אשר נראה כאילו הוא משקף הסכמה בין וייצמן למתלוננים באשר לאופן תשלום חובו וסגירת התלונה של המתלוננים בהוצל"פ. את המסמך הגיש וייצמן ללשכת ההוצאה לפועל ובהחלטת רשם הוצאה לפועל, בוטלו נגד הנאשם ההגבלות שהוטלו עליו עקב החוב וההליכים עוכבו. לאחר שהמרמה נחשפה, ההליכים חודשו.

עוד עולה מכתב האישום, כי וייצמן זייף מסמכים של מהנדסת בניין, כדי לדחות ביצועו של צו הריסה. וייצמן הוסיף על מסמך אשר הוגש לבית המשפט לעניינים מקומיים אישור בניה הנחזה להיות אישור של מהנדסת, לפיו בוצעה בדיקת יציבות למבנה אשר היה מועמד להריסה בידי הרשויות וכן נבדקו הליכי התכנון.

כתוצאה ממעשי המרמה והזיוף, קיבל וייצמן מהמתלוננים סכום כולל של 2,329,119 ש"ח, וכן ניסה לקבל במרמה סכום נוסף של 15,640,000 ש"ח. התיק נחקר על ידי יחידת הונאה דרום במשטרת ישראל.

כתב האישום מייחס לוייצמן 11 אישומים בגין ביצוע עבירות רבות של זיוף, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף בכוונה לקבל באמצעותו דבר בנסיבות מחמירות, בידוי ראיות, ועוד.

הפרקליטות מבקשת לעצור את הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.