"מדליקות משואה בשביל כל עם ישראל"

יום לאחר שהתבשרו על כך שבחג העצמאות הקרוב תדלקנה יחד משואה שוחחנו עם שלוש האמהות, איריס יפרח, בת-גלים שער ורחלי פרנקל, אמהותיהם של אייל, גיל-עד ונפתלי הי"ד שנחטפו ונרצחו לפני כארבע שנים וחצי.

איריס יפרח מתארת בדבריה את ההתרגשות הרבה שחשה בשיחה עם שרת התרבות והספורט, מירי רגב, שבישרה לה על ההחלטה למנות אותן בין מדליקי המשואות. "הרגשתי שזו זכות עצומה עבורנו להיות בשליות שלא בחרנו ולהרגיש שכל העם איתנו"

לזאת מוסיפה יפרח ומציינת כי ברגעים שכאלה הכאב צף ועולה מחדש ואיתו התחושה שהעם מחבק ומחזק את שלוש המשפחות לאורך התקופה כולה ועד היום.

"זו הפתעה גדולה והתרגשות מאוד גדולה", אומרת בת-גלים ומספרת על דמעות שמחה מעורבות בדמעות של עצב משתלבות זו בזו, "אני מרגישה שזו זכות מאוד גדולה".

על השיחה עם השרה רגב מספרת גם רחלי פרנקל המתארת מבוכה ובלבול ברגעיה הראשונים של השיחה עד כדי גמגום ובלבול. "זה כבוד גדול. אני לא יודעת למה הוא מגיע לנו. אני מרגישה שזה לא שלנו אבל זה של כולנו. גם אז וגם היום אנשים מדהימים חולקים בבסיס משותף והרצון הוא להגדיל את התחושה".

על החיים בצל השכול מאז חטיפת הבנים והרצח מספרת איריס יפרח: "לומדים לחיות מחדש חיים חדשים. אין הבנה אבל יש הסתגלות. מנסים בכל הכוח, גם כשקשה מאוד, להבין שאנחנו ממשיכים את דרכם של הבנים, לשמוח גם כשקשה ולבכות כשמרגישים".

על הפעילות הציבורית חברתית של שלושתן מספרת בת-גלים ומציינת את הרצון לתעל את הביחד של עם ישראל שבא לידי ביטוי בשעת כאב ולהביא את האחדות הזו לידי ביטוי גם בטוב. הדברים זוכים לביטוי מיוחד ביום האחדות שהגו ושהן מובילות ברחבי הארץ בתאריך סמוך ליום השנה לרצח.

"אנחנו לא תמימים, אבל בסופו של דבר גם אחרי כל המחלוקות הגדולות בבסיס יש משהו שהוא אמתי. חווינו את זה על בשרנו ולא נוכל להכחיש את זה", אומרת פרנקל המבקשת להביא לחברה הישראלית מיתון של השיח והקוטביות בחברה הישראלית.

על טקס הדלקת המשואות המהווה מעין חיץ בין יום הזיכרון ליום העצמאות אומרת שער כי טקס זה מעניק לה כוחות מיוחדים ומשמעות ליום הזיכרון שאינו פשוט כלל ועיקר עבורה, אך מנגד היא מתמלאת בתחושה שיש למה לצפות, לעצמאות וליום העצמאות.

"לי זה מזכיר את הבחירה בחיים", אומרת יפרח, "זו תזכורת לכך שבחרנו להמשיך מתוך הכאב שלנו והכול שזור אחד בשני. זו נקודה נוספת של בחירה בחיים עם משמעות".

שער מוסיפה ומצינת כי ההדלקה אינה רק של שלושתן אלא גם של בני הזוג שלהן, של בני המשפחות והמשפחות השכולות ושל כל מי שמאמין וחפץ באחדות.