יולי אדלשטיין
יולי אדלשטייןצילום: פלאש 90

אלבום "לכל הדעות" המכיל 70 נאומים נבחרים ממליאת הכנסת הושק אתמול (שני) במעמד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

"אני מקווה שבכנסת ה-21 נזכור שהקול ניתן לח"כים על מנת שישמיעו נאומים ברמה כזו שיהיו ראויים להיכלל בספר הנאומים הבא", אמר אדלשטיין. "בעקבות הנאומים המיוצגים בספר נעשו דברים גרנדיוזיים כמו מלחמות ושלום, וגם הרבה דברים שנוגעים לחיי היום יום של אזרחים".

באלבום החגיגי מופיעים נאומו של דוד בן גוריון המכריז על ירושלים כבירת ישראל ("למדינת ישראל הייתה ותהיה רק בירה אחת: ירושלים הנצחית"), נאומיהם של מנחם בגין ומשה שרת בוויכוח על הסכם השילומים עם גרמניה (בגין: "ההצבעה כבר נעשתה בטרבלינקה, באושבינצים, בפונארי, שם הצביעו יהודים בעינויי המוות: לא לבוא במגע, לא להיכנס במשא ומתן עם הגרמנים"), והודעת ההתפטרות של גולדה מאיר בעקבות מלחמת יום כיפור ("עקבתי והקשבתי למתרחש בקרב הציבור... קיימת תסיסה שאין להתעלם ממנה").

כמו כן מכיל האלבום את התנגדותו של ח"כ יוסי שריד בשנת 1979 להקמת התנחלויות ("בסיס מעמדנו הבין-לאומי יישבר ללא תקנה ואחרוני ידידינו יפנו לנו עורף"), נאום אריאל שרון בעד ההתנתקות אל מול נאומו של ח"כ צבי הנדל שהתנגד ("אין אנו רוצים לשלוט לתמיד במיליוני פלסטינים" - "אתה מגרש יהודים, קורע אותם מאדמתם, בלי שום סיבה בעולם"), הספדו של יו"ר הכנסת שבח וייס את ידידו יצחק רבין ("לכל איש יש שם שנתן לו אלוהים ונתנו לו גם שונאיו"). זאת לצד דיונים העוסקים בחוק חינוך חובה, חוק ביטוח לאומי, פרויקט שיקום שכונות ועוד.

בקובץ ניתן למצוא נאומי סופרים כמו אורי צבי גרינברג וס. יזהר, לצד אנשי תעשיה כמו סטף ורטהיימר, אשר כיהנו כחברי כנסת מן המניין, לצד מדינאים זרים כמו נשיא מצרים אנואר סאדאת, שבא לכנסת לבקש שלום ונשיא גרמניה יוהאנס ראו אשר ביקש את סליחת העם היהודי על זוועות השואה.

הנאומים המופיעים בספר נבחרו על ידי ועדה ציבורית בראשות מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ ובהשתתפות פרופ' אסתר מאיר-גליצנשטיין, פרופ' אריה נאור, פרופ' אריאל פלדשטיין וד"ר צבי צמרת. עורך האלבום הוא מנהל מוזיאון הכנסת, ד"ר משה פוקסמן שעל.

דב איכנולד, מו"ל "ידיעות ספרים", אמר ''כמנכ"ל הוצאת ספרים אני מהלך בעולמות שונים, אבל הספר הזה מרגש, כי זו זכות להיות שותף לספר שמחבר לשולי גלימתם של מי ששינו היסטוריה".