טקס הדלקת המשואות
טקס הדלקת המשואותצילום: הלל מאיר/TPS

מעורב צנחנים, דרך ליגת העל ועד לטקס המשואות. יממה עברה מאז הודיעה שרת התרבות והספורט מירי רגב על בחירתו של קפטן הפועל חדרה מליגת העל בכדורגל, מנשה זלקה להדליק משואה בטקס הממלכתי בהר הרצל בערב יום העצמאות ובהפועל חדרה לא יודעים את נפשם מרוב אושר.

הקבוצה הקטנה שהעפילה לליגת העל לראשונה מזה 38 שנים, הפתיעה בגדול כבר בעונתה הראשונה בליגה הבכירה כשהגיעה עד למעמד חצי גמר גביע המדינה בכדורגל והשתחלה לפלייאוף העליון.

כעת, רושמת הקבוצה מחדרה הישג שיא נוסף - כשלראשונה בהיסטוריה, שחקן כדורגל פעיל ידליק משואה בטקס הממלכתי בהר הרצל בערב יום העצמאות - הקפטן של הקבוצה מנשה זלקה.

אמנם לזלקה קדם שחקן כדורגל אחר שהדליק משואה בטקס הממלכתי לפני שנתיים, אך היה זה אורי מלמיליאן האגדי, מי שמזוהה יותר מכל עם בית"ר ירושלים, שנים לאחר פרישתו ממשחק פעיל.

זלקה נבחר להדליק את המשואה דווקא לאור עובדת היותו שחקן כדורגל מקצועני, פעיל חברתי ובעיקר - משרת פעיל במילואים, כשבנימוקי הוועדה הבוחרת נכתב כי "זלקה, שעלה בילדותו מאתיופיה בחר להשלים שירות צבאי קרבי ביחידת "עורב" והוא מוסיף לשרת במילואים. הוא מהווה את הרוח החיה מאחורי הצלחתה של הפועל חדרה, קבוצת תחתית שטיפסה לאיטה במעלה הליגה והפכה להפתעה של הכדורגל הישראלי. בנועם הליכותיו, בצניעותו, ביושרו ובציוניותו מהווה זלקה סמל לפניו היפות של הספורט הישראלי".

זלקה שהדליק רק לפני שנה משואה בטקס המרכזי בחדרה, זכה גם כן באות הוקרה על פעילותו למען העם והארץ, הן במגרשי הכדורגל והן בשירותו הקרבי ביחידת העילית של חטיבת הצנחנים, בכנס השנתי לפני כשנה של תנועת "אם תרצו".

לקראת גיוסו החליט זלקה להגשים את חלומו ולהיות לוחם על אף עובדת היותו שחקן כדורגל ועל כן עשה הפסקה בת שלוש שנים ממשחק כשהתנדב לחטיבת הצנחנים ואף סיים לוחם בפלגת העורב שם שירת בין היתר עם ארי פולד ז"ל שנרצח לפני מספר חודשים בגוש עציון.

בעבר אמר זלקה כי "לשרת את מדינת ישראל זו זכות גדולה עליה חלמנו שנים רבות". לדבריו, "ספורט זה דבר חשוב אבל ארץ ומדינת ישראל הם הרבה יותר חשובים. אני אמשיך לשרת את המדינה במילואים גם כשחקן בליגת העל".

יו"ר מנהלת הליגות בכדורגל, ארז כלפון, ברך את זלקה על בחירתו להדליק משואה בטקס הממלכתי בהר הרצל כשכתב לו: "שמחתי לשמוע על הבחירה בך להדלקת משואה בטקס יום העצמאות הקרוב. התרשמתי מאד מהישגיך הכוללים שירות ביחידה קרבית מובחרת, לצד קריירה ספורטיבית מרשימה - הישגים אשר הושגו לצד תרומה בלתי פוסקת למדינת ישראל, בין אם בשירות המילואים או בהרצאות במוסדות חינוך ובפני בני נוער".

עוד כתב כלפון, "אין ספק כי הינך ראוי לכבוד זה ואין לנו אלא לקוות כי תמשיך להוות השראה ודוגמה אישית למאות אלפי אוהדי הכדורגל בישראל - בני נוער ומבוגרים, נשים וגברים - מכל קצוות החברה. יישר כוח".

גם מועדון הכדורגל של זלקה ברך את הקפטן כשבהודעה שפרסמו נכתב: "המועדון מברך את מנשה זלקה על בחירתו להדליק משואה בהר הרצל ביום העצמאות ה-71 למדינת ישראל, בטקס שייערך בסימן 'רק בגלל הרוח - מצדיעים לרוח הישראלית'. מנשה מייצג את הישראלי היפה. אדם ערכי, מחובר לשורשים ולמדינה, לוחם בכל רמ"ח איבריו. בחירתו מוסיפה המון כבוד להפועל חדרה, לעיר חדרה ולמדינת ישראל. מנשה מהווה מודל לחיקוי לילדים רבים שמבינים כי לפעמים חלומות מתגשמים, ואנו בטוחים כי הוא ימשיך לתרום לקבוצה ולמדינה באותה מסירות גם בעתיד".

מנשה עצמו שהיה נרגש מאוד לרגל בחירתו, אמר: "זה כבוד גדול להדליק משואה ביום העצמאות של המדינה היקרה שלי. אני מלא גאווה ומוכיר תודה למי שבחר בי. אני מודה לאנשים היקרים של הפועל חדרה שמאפשרים לי בכל עת לצאת למילואים ולשלב בין שתי האהבות הגדולות שלי בחיים, וכמובן לחברים בעורב צנחנים - היחידה שלי בסדיר ובמילואים. אני מרגיש שאני מייצג את העדה שלי בגאווה גדולה, חש שליחות ומבין שאני מהווה מודל לחיקוי. זהו רגע מרגש מאד עבורי ועבור משפחתי היקרה".