נערכת לזירה החדשה. קטי שטרית
נערכת לזירה החדשה. קטי שטריתצילום: יח"צ

לאחר שתי מערכות בחירות פנימיות שבהן מיקומה ברשימת הליכוד לא הכניס אותה לכנסת מצאה את עצמה קטי שטרית, פעילת ליכוד ותיקה, במקום ה-30 של רשימת מפלגתה לכנסת ובסוף החודש היא תושבע כחברה בכנסת ישראל.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו איתה על אידאולוגיה ופוליטיקה, על האפשרות ששוב נגיע למאבקים נגד עקירת ישובים ועל משה פייגלין לו היא מקורבת כמי שתמכה בחטיבת 'מנהיגות יהודית' בראשותו.

את הדברים פותחת שטרית בסקירה קצרה של קורותיה כבת למשפחה שורשית הנטועה עמוק בנוף הבית"רי עוד קודם שעלו ארצה ממרוקו. "כבר במרוקו אבי היה פעיל בתנועת בית"ר ובעקרונות של שתי גדול לירדן. אני מבית מאוד ערכי. במערכות הבחירות תמיד היינו פעילים יחד עם אבי להביא את השכנים להצביע. המשכתי את לימודי האקדמיים בבית ברל", היא מפתיעה כשהיא מזכירה שלמדה דווקא במרכז האקדמי של תנועת הפועלים ומפלגת העבודה, ומסתבר שגם שם נאלצה לנהל מאבקים אידיאולוגיים מול סטודנטים ומרצים תומכי שמאל.

בהמשך שימשה כמחנכת עד שנקראה על ידי ראש עיריית בית שמש, דניאל ועקנין, לשמש כראש המטה שלו, "עבדתי בעירייה 15 שנה ומשם נקראתי לשמש כראש מטה שר החינוך, גדעון סער. פעלתי רבות בתחום החינוך, הגדלת ערך הניקוד של ישיבות ההסדר, החזרת חידון ירושלים והסיורים לחברון, דברים שסער טיפח בהתיישבות. לאחר מכן שימשתי כראש מטה שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ופעלנו רבות לחיזוק התשתיות בהתיישבות. עברתי למגזר העסקי ושם עבדתי בקרן הון סיכון שתומכת בחברות הייטק וגיליתי את רמת המעורבות של ישראל בעולם ההייטק העולמי ופעלתי לקידום הגעתו של ניר ברקת לליכוד".

לנוכח דבריה אלה על הקשר ההדוק עם שלושה שכל אחד מהם עשוי להיות ביום מהימים מנהיג הליכוד, גדעון סער, ישראל כץ וניר ברקת, נשאלה על המחשבות שאולי כבר קיימות לגבי היום שאחרי נתניהו. שטרית לא ממהרת לעסוק בכך. "אנחנו לא מקדימים. נתניהו הוא ראש ממשלה ראוי ומצוין. גדולי מנהיגי העולם סוגדים לו ועומדים בתור כדי להצטלם אתו. הוא מנהיג שזכה לאמון הציבור והציבור מעריץ אותו", היא אומרת.

בתקופה שקדמה לעקירה מגוש קטיף וצפון השומרון הייתה שטרית ממובילי המחאה הפנים-ליכודית נגד מהלכו של ראש הממשלה דאז אריק שרון. "זו הייתה תקופה מאוד קשה שאני זוכרת כטראומה אישית שלי, ארגנו הפגנות, ניסינו לחסום כבישים, היינו בכפר מימון ופעלנו דרך מנהיגות יהודית. לא האמנתי שתהיה התנתקות מחבל ארץ חשוב כל כך, והנה הגענו למצב שבו ברור שהבועה של שתי המדינות לא קיימת ולא יכולה להיות. אנחנו רק גורמים לכך שהטרור מתקרב יותר לליבה של המדינה".

בעקבות דבריה אלה שאלנו אם יתכן ועסקת טראמפ מקרבת אותנו למאבקים דומים בעתיד נגד עקירת ישובים ביהודה ושומרון, והאם גם נתניהו צפוי לחוות את מאבקיה שלה. "אני נגד נסיגות ומסירת חלקי מולדת. כרגע לא ידוע לנו מה מתווה התכנית ולא כדאי להתבסס על שברי מידע. נראה שהתכנית דווקא תיטיב עם עם ישראל ולא נצטרך לסגת או למסור שטחים מארץ ישראל. הנבחרת שנבחרה בליכוד חושבת כמוני וגם ראש הממשלה חושב כך, וניתן לראות זאת בהחלת הריבונות על רמת הגולן אחרי תקופה קשה של אובמה".

את התחזיות הקודרות סביב תכנית טראמפ מעדיפה שטרית לצנן מעט. "למה ללכת על השלילי? אין כאן עניין של ספקולציות כאלה ואחרות. יש לנו עניין עם ידיד אמת וכל מה שאנשים יגידו יגרום למאבקים מיותרים בתוך המדינה. למיטב הבנתי התכנית רק תיטיב איתנו".

לקראת תום הדברים ביקשנו את התייחסותה של שטרית לתופעת משה פייגלין וההצבעה ל'זהות'. זאת לנוכח הקשר ההדוק והאמיץ עליו שמרה מול אנשי חטיבת 'מנהיגות יהודית' במהלך ימי המאבקים הגדולים נגד חלוקת הארץ.

"קשה לי לדבר ולהטיף מוסר לפייגלין ולמנהיגות יהודית. היה לי חיבור טוב מאוד לאנשים הללו, אבל כנראה משהו השתבש בדרך", היא אומרת ומספרת כי "שבוע לפני הפריימריס שלי פייגלין התקשר אליי כדי להביע תמיכה ואמר שאני תוספת חשובה לליכוד. הייתה אצלם כנראה טעות בחידוד המסרים. שאלו אותו איך זה שהוא לא יהיה בממשלת ימין והוא בחר לדבר בצורה לא ראויה וזו הייתה טעות כי הוא ימני בעמדותיו. הוא התנה בתנאים את החיבור לממשלת נתניהו והציבור לא אהב את זה".

אולי, שאלנו את שטרית, צדק פייגלין עקרונית בתפיסתו לפיה רק בגישה שכזו יוכל לצרף אליו קולות משמאל ולהגדיל בכך את גוש הימין? "למה תמיד אנחנו מחפשים קולות בשמאל?", שואלת שטרית, "השמאל פשט את הרגל. למה צריך לחפש אצלו קולות. העם אוהב את הארץ ואת התורה, אז למה אני צריכה לחפש קולות בשמאל ובארגונים שפוגעים בנו".

"קשה לי להגיד מילה רעה על משה. אני מכירה אותו ואת אשתו ויודעת שהוא רצה לעשות טוב לאנשים חולים וסובלים, ומה שקרה בדרך זו טעות באופן שבו הוא בחר להציג את הדברים כדי למצוא חן בעיני גופים וארגונים שהם לא הקהל שלו. הקהל שלו אוהב את המדינה, את העם ואת התורה. לרצות למצוא חן זה יהיה לא נכון. יש במנהיגות יהודית אנשים מדהימים ואני קוראת להם לחזור לליכוד".