ארכיון
ארכיוןצילום: iStock

אחרי שממשלת פולין הודיעה כי תדרוש טריליון יורו פיצויים מגרמניה על נזקי הכיבוש הנאצי, גם חברי הפרלמנט ביוון הצביעו בעד הצעה דומה תשדרוש מממשלת גרמניה לשלם פיצויים על השואה.

על פי הצהרת ממשלת יוון בתום דיון בן 12 שעות שהסתיים ביום רביעי בלילה "הממשלה יכולה כעת לנקוט כל פעולה, משפטית ודיפלומטית, על מנת לספק את הדרישות של ממשלת יוון. הממשלה היוונית תשלח כעת הודעה מילולית לגרמניה, שייאפשר פתיחת דיאלוג בנושא הזה".

ראש הממשלה היווני, אלכסיס ציפראס, אמר "הדרישה לפיצויים היא חוברה מורלית והיסטורית לזכרם של הגיבורים מהעבר. במיוחד בעת בה הימין הקיצוני, הלאומניות והגזענות מאיימים שוב על אירופה".

בהודעת ממשלת יוון לא נמסר מהו סכום הפיצוי אותו מתכוונת ממשלת יוון לדרוש מגרמניה, אולם וועדה פרלמטרית שהוקמה במיוחד עבור הנושא בשנת 2016 מצאה כי הסכום אמור לעמוד על 300 מיליארד יורו. בין נימוקי הוועדה היו מותם של 300 אלף יוונים במהלך מלחמת העולם השנייה, והלוואה בכפייה שלקח המשטר הנאצי של היטלר מהבנק היווני בזמן המלחמה "בשווי של מעל ל 30 מיליארד יורו כיום".

ממשלת גרמניה צפויה לדחות על הסף את הדרישה היוונית, כפי שדחו את הדרישה של ממשלת פולין לפיצויים בסך טריליון יורו. בהודעה קודמת של ממשלת גרמניה נמסר כי "נושא הפיצויים על השואה נסגר באופן סופי לאחר מלחמת העולם השנייה ואין כוונה לפתוח שוב את הנושא לדיונים".

נציין כי בשנת 1960 חתמה ממשלת יוון דאז על הסכם עם גרמניה המערבית במסגרתו התחייבה ממשלת גרמניה לשלם פיצויים בסך 115 מיליון מארק גרמני כפיצוי על נזקי השואה.