השואה. ארכיון.
השואה. ארכיון.צילום: ISTOCK

ביד ושם בירושלים יתקיים מחר (שני) טקס הענקת אות חסידי אומות העולם ליוהנס ויאנטיה קרייל.

האות יוענק על ידי ד"ר יואל זיסנויין, מנהל מחלקת חסידי אומות העולם ביד ושם, לנכדת המצילה סנדרה זבאננבורך-קרייל.

הארוע ייערך בנוכחות ניצול השואה, גרשון אייזנמן ובני משפחתו, רעייתו של ניצול השואה מיכאל ימנפלד ז"ל, נרקיסה ימנפלד, נציגת שגרירות הולנד בישראל, חברי ועדת חסידי אומות העולם, בני משפחה וחברים.

סיפור ההצלה:

מיכאל יַמֶנפֶלד נולד בשנת 1934 באמסטרדם למשפחה יהודית שומרת מצוות ממוצא פולני. לאחר הפלישה הגרמנית להולנד, כשנצטוו היהודים לענוד טלאי צהוב, גבר המתח בבית. לאחר תחילת הגירושים ב-1942, חפר אב המשפחה, משה, בור מתחת לרצפת ביתו בתור מסתור לשעת סכנה.

ב-1943 גילו הגרמנים את המשפחה. ההורים נכלאו בתיאטרון ההולנדי באמסטרדם, ומיכאל הועבר למעון מול התיאטרון בו הוחזקו הילדים. אחותו של מיכאל, מרים, ילידת 1942, נשלחה לפני כן למסתור במקום אחר ולא נעצרה יחד עם שאר בני המשפחה.

כששהה במעון נודע למיכאל כי הוריו גורשו למחנה וסטרבורק. הודות לפעילי מחתרת "קבוצת NV", בהנהגתו של יופ וורטמן, שהוכר כחסיד אומות העולם ב-1981, הוברח מיכאל ברכבת ממעון הילדים לדרום הולנד. הוא הסתתר ונדד ממקום למקום, ממשפחה למשפחה. הוא למד להסתגל, לאכול מכל הבא ליד ולהתנהג כילד נוצרי ושמו שונה ל-Kees. לבסוף הגיע לבית משפחת קרייל, שם שהה תקופה ארוכה.

יוהנס ויאנטיה קרייל התגוררו ב- Kaatsheuvel עם שני ילדיהם, הרולד ומריון, שהיו מעט יותר מבוגרים ממיכאל. ביתם היה צמוד לבית הספר המקומי ובו שימש קרייל בתור מוֹרה.

משפחת קרייל הסתירה ילד יהודי נוסף שהגיע אליהם דרך קבוצת NV – גרשון אייזנמן, יליד 1937. גרשון, שהפך ל-Gerrie, ומיכאל התיידדו במהירות.

את שהותם של מיכאל וגרשון בביתם תִּרְצה משפחת קרייל בפני הסביבה בתור הענקת מחסה לילדים הולנדים שהתייתמו בהפצצת העיר רוטרדם.

מיכאל וגרשון נותרו עם משפחת קרייל עד לסוף המלחמה. הוריו של מיכאל נספו. לאחר השחרור הגיעו הוריו של גרשון לאסוף את בנם והציעו למיכאל להצטרף אליהם ולחיות עמם. המציל, יוהנס קרייל, איפשר למיכאל לבחור אם להישאר עמם או לעזוב ולהתגורר עם משפחת אייזנמן. מיכאל בחר ללכת עם משפחת אייזנמן. אחותו מרים, ששרדה את המלחמה, אומצה בידי המשפחה ההולנדית שהצילה אותה.

לאחר שהותו אצל משפחת אייזנמן הצטרף מיכאל אל "פרוסדור" (Prosdor) ב-Hilversum, מוסד יהודי ציוני-דתי, ובשנת 1952 עלה לישראל, למד, נישא וב-1967 נולדה בתו. גרשון נשאר בהולנד, נישא ונולדו לו שני בנים.