יהדות התורה
יהדות התורהPhoto by Yonatan Sindel/Flash90

66% מהציבור היהודי בישראל מעוניין בממשלת אחדות שבסיסה מפלגות הליכוד וכחול לבן ללא המפלגות חרדיות - כך עולה מסקר דעת קהל שביצע מכון סמית עבור עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון.

לטענת הארגון, רק 34% רוצים בקואליציה צרה המבוססת על תמיכת המפלגות החרדיות ומחייבת קבלת דרישותיהן בנושאי הדת.

יש כמובן לסייג את ממצאי הסקר שכן יש לשים לב לאופן שבו נוסחו השאלות. למשל השאלה הבאה המתארת מצב שבו הדבר היחיד שיש למפלגות החרדיות לתרום למשילות - היא הגברת ענייני הדת במדינה ומצב שבו מתקבלות כלל דרישותיהן בענייני הדת ומדינה.

השאלה הייתה "איזו קואליציה אתה מעדיף שתוקם בעקבות הבחירות: ממשלה צרה המבוססת על תמיכת המפלגות החרדיות ומחייבת קבלת דרישותיהן בנושאי דת, או קואליציה רחבה יותר שבבסיסה הליכוד וכחול לבן, ללא המפלגות החרדיות".

והתשובות בהתאם: מהתפלגות התשובות על פי ההצבעה לכנסת בבחירות האחרונות עולה כי 98% ממצביעי כחול לבן, 84% ממצביעי ישראל ביתנו ואף 55% ממצביעי הליכוד בעד ממשלת אחדות בין הליכוד לכחול לבן ללא המפלגות החרדיות. בקואליציה ללא החרדים ועם כחול לבן תומכים 89% מן הציבור החילוני ו-81% מן הציבור המסורתי-לא-דתי.

עו"ד אורי רגב, מנכ"ל חדו"ש, הגיב לממצאים ואמר כי "מפלגות השלטון מתיימרות לבטא את רצון רוב הציבור, אך בנושאי דת ומדינה הן עושות בדיוק ההפך [חוץ מליברמן על פי התבטאויותיו בימים האחרונים]. כחול לבן והעבודה, שלא רצו להרגיז את המפלגות החרדיות, החמיצו הזדמנות לקבל אמון גדול יותר מן הציבור, אשר רובו מצפה למנהיגות משמעותית יותר בתחום יחסי דת ומדינה.

"מנהיגי מפלגות אלה צריכים להאזין לקול בוחריהם הרוצים לראות קואליציה בה ישתתפו, ללא המפלגות החרדיות, דבר שהוא תנאי מוקדם למימוש חזון של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית באמת. יש לקוות שגם במחלוקת הפנימית בכחול לבן תגבר עמדתו של לפיד על פני אשליות של שיתוף פעולה עם המפלגות החרדיות שמשמיעים כמה מפעילי המפלגה, הלוקים עדיין בעיוורון וחלומות על תמיכה עתידית של המפלגות החרדיות ובינתיים מפנים את גבם לרוב עצום של בוחריהם הרוצה שינהיגו את המאבק לחופש דת ושוויון בישראל".

ממצאים אלה עולים מסקר טלפוני שנערך על ידי מכון סמית ב16-17 באפריל בקרב 600 איש כמדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל.