כתב אישום: הרעיל 165 דונם של גידולי שדהדוברות המשטרה

המשטרה עצרה בדואי תושב רהט שהרעיל כ- 165 דונם של גידולי שדה וגרם לנזק של עשרות מיליוני שקלים לחמישה חקלאים מהיישוב עמיעוז בדרום. שיקום הקרקע יארך מספר שנים.

החקירה נפתחה בעקבות תלונה שהתקבלה בחודש מרץ בדבר חשד להרעלת שטחי גידול במושב עמיעוז. חקלאי השכיר קרקעות לחקלאי אחר ולאחר שנפטר המשיך בנו לתחזק אותן במסגרת חברה עסקית בה היה חבר ובה עבד גם הערבי הנאשם.

עם סיום חוזה השכירות ביקש החקלאי מבנו של הנפטר את קרקעותיו בחזרה, ואלו נכנסו למשא ומתן שלא צלח ובסיומו התעקש החקלאי לקבל את קרקעותיו חזרה.

ככל שהלכה החקירה והתרחבה, התברר גם שוועד המושב החליט לחלק את קרקעות האגודה מחדש כדי שלכל חבר תהיה אותה כמות של קרקע.

במסגרת החלוקה מחדש עלה שהחברה העסקית שבה עובד הנאשם מחזיקה בקרקעות עודפות ולאחר שזו סירבה לחלוקה מחדש החלו לפנות הצדדים לערכאות משפטיות.

בחודש פברואר 2019 החליט ועד המושב לדרוש תשלום של 500 ש"ח לכל דונם מכל מי שלא עומד בהחלטת החלוקה מחדש ולא להעביר מכסות מים לכל מי שמחזיק בעודפי קרקע וביניהם החברה העסקית בה עובד הנאשם.

המתיחות בין הצדדים וההחלטות של ועד המושב הביאו לאיומים הדדיים ולקללות בין הנאשם לבין החקלאי שהגיש את התלונה. החקירה שנמשכה מספר שבועות באופן סמוי הפכה לגלויה עם התפתחות משמעותית שהביאה לגל מעצרים, ביניהם החשוד המרכזי, תושב רהט בן 28.

מכתב האישום עולה שב-28 בפברואר 2019 הנאשם יצר קשר עם אדם אחר שזהותו ידועה למשטרה בדבר הכוונה להרוס את הגידולים החקלאיים של היישוב עמיעוז. כבר באותו היום נסעו השניים לעיר נתיבות שם רכשו חומר הדברה מסוג אורגאן במשקל 9 ק"ג המכיל חומר פעיל מסוג בורמסיל המשמש להדברת פרדסים ושאינו מתאים כלל לגידולי השדה שגודלו בעמיעוז.

השניים נסעו לעמיעוז, המתינו לשעת לילה ובשלב מסויים כשאחד שמר בכניסה לאזור החממות של החקלאי, שפך הנאשם את חומר ההדברה למיכלי הדישון שמעבירים חומר דישון ישירות לגידולים.

לאחר שסיים להרעיל את גידוליו של החקלאי המשיך הנאשם גם לחממות של שלושה חקלאים נוספים, חברי הוועד ולחממות של אחיו של החקלאי כדי לטשטש קשר ישיר לסכסוך עם אותו חקלאי ועל מנת שיראה כאילו הסכסוך הינו מול חברי הוועד.

חומר ההדברה הרעיל שהגיע לגידולים גרם להתייבשות שלהם ופגיעה בירקות שהספיקו להבשיל וזאת תוך חדירה משמעותית של החומר גם לקרקע ובכך להרעלתה.

כתוצאה מההרעלה נגרם נזק בלתי הפיך לכ- 122 דונם של עגבניות, 40 דונם של קישואים ו- 5 וחצי דונם של חצילים. מדובר בתוצרת שהושמדה כתוצאה מספיגת חומר הדישון הרעיל בירקות.

הנזק הישר נעמד בכ- 2 וחצי מיליון שקלים ועוד עשרות מיליוני שקלים של נזק עקיף כתוצאה מהרעלת הקרקע, דבר שלא יאפשר לגדל עליה במשך שנים ויאלץ השקעה גדולה בשיקומה.

במעמד הגשת כתב האישום ביקשה המשטרה את מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים.