מצות לקופים: פסח בספאריבאדיבות הספארי ברמת גן

האביב הגיע ועימו תקופת ההמלטות, התקופה היפה ביותר בספארי. השטח הפתוח שגודלו כ-1000 דונם עדיין ירוק והרבה מאוד גורים מסתובבים בכל מקום, בגן ובשטח האפריקני הפתוח.

ניתן לצפות בשלוש הקרנפיות הקטנטנות שנולדו לאחרונה, בעדר אנטילופות הקאנה העצום ובמספר רב של נקבות שנמצאות בשלבי הריון מתקדמים. כך גם הסייחים הקטנים של הזברות, העופרים של צבאי התומסון ועגלי קובוס המים והגנו וכמובן מגור הבבון החדש שנולד לבבונית הג'ינג'ית סהרה, בחצר קופי הבבון.

חג הפסח הוא הזדמנות מצוינת לנקות את חצרות בעלי החיים ביסודיות, את הבריכות ובתי הלינה.

הניקיונות מתקיימים גם במהלך השנה, אולם לפני החג מקרצפים ומנקים ממש כמו שאנחנו מנקים את הבתים לפני החג מתוך ידיעה ברורה שבחלק נרחב של הבית אין חמץ וזו רק הזדמנות פז לניקיונות יסודיים.

כשבועיים לפני החג, מטפלי הספארי מחליפים את מזונם של בעלי החיים ובמקום שיאכלו לחם בעלי החיים אוכלים מצות. הספארי נערך לכך מראש ומזמין 5 ק"ג מצות עבור בעלי החיים.

בין בעלי החיים שמציינים את הפסח בהחלפת מזונם אפשר למצוא בעיקר את הקופים, הפילים, בעלי החיים בפינת החי ועוד.

את הלחם שנותר בספארי לפני החג, נוהגים לתת ליוסי הפיל, הפיל הגדול ביותר מבין כל הפילים בגני החיות בעולם שמסוגל לאכול שמונה כיכרות לחם ביום.

יש לציין כי הלחם או המצות הם רק תוסף מזון ולא מזונם העיקרי של הקופים. רוב המזון שלהם מורכב מפרות וירקות ואת הלחם הם מקבלים בדרך כלל בבוקר רק כדי שהמטפלים יבחנו מקרוב את צורת האכילה שלהם ויוכלו לאבחן את מצבם על פי דרך אכילתם.

כאשר המצות מגיעות ההתרגשות בקרב הקופים אדירה ולכן מדובר בהעשרה יוצאת מן הכלל. הם שמחים ומתרגשים כמו מכל מזון חדש או משחק מיוחד שהמטפלים מכינים עבורם.

גם בשטח הפתוח מתקיימים שינויים: התערובת הרגילה שאותה בעלי החיים נוהגים לאכול מידי יום, הוחלפה ב- 13 טון של תערובת כשרה לפסח, על בסיס תירס וקטניות והיא תישמר במהלך הפסח במכלים מיוחדים כשרים לפסח ונפרדים ממכלי תערובת החמץ.