אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליטצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

משרד המשפטים מסר הערב (מוצאי שבת) תגובה לשחרור שני האסירים הסורים זאת במסגרת החזרת גופתו של זכריה באומל הי"ד.

"מספר ימים לאחר טקס קבורתו של חלל צה"ל זכריה באומל ז"ל, התבקש היועץ המשפטי לממשלה על ידי גורמי ממשל לחוות את דעתו בעניין האפשרות לשחרור שני אסירים סורים המוחזקים בישראל באמצעות חנינה מנשיא המדינה, כמחווה של רצון טוב", נמסר.

"לנוכח מכלול עובדות ונסיבות המקרה הייחודיות, כפי שהדברים הוצגו בפני היועץ המשפטי לממשלה, נקבע כי בנסיבות העניין אין מניעה משפטית לפעול לשחרור בדרך הזו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם התייחס לשחרור האסירים. נשיא המדינה ראובן ריבלין ושרת המשפטים היוצאת איילת שקד חתמו לפני ימים אחדים על החנינה לשני האסירים.

מבית הנשיא נמסר הערב, "משהגיע הנושא אל שולחנו של הנשיא ובשל הנסיבות, פנתה מחלקת החנינות של בית הנשיא לקבלת חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לאישור המהלך. משהמהלך אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה הפעיל הנשיא את סמכותו לחנינה על פי חוק יסוד נשיא המדינה".

אחד משני האסירים שצפויים להשתחרר הוא חמד חמיס, פלסטיני בן 35 ממחנה הפליטים ירמוכ, נידון ל-18 שנות מאסר לאחר שב-2005 הצליח לחצות את הגבול לישראל ולחדור למוצב של צה"ל ברמת הגולן. בכתב האישום שהוגש נגדו הוא הואשם בניסיון חטיפה, חברות בארגון טרור, הסתננות ועבירות נשק.

האסיר השני, זידאן טוויל, בן 57 מכפר חדר, נעצר בשנת 2008 והיה חלק מרשת הברחת סמים לישראל שבה היו חברים גם שותף סורי וישראלי. הוא נידון ל-11 שנות מאסר ואמור היה להשתחרר ביולי מבית הסוהר צלמון - שאינו כלא לאסירים ביטחוניים.