Authorities secure scene of synagogue shooting in San Diego
Authorities secure scene of synagogue shooting in San DiegoReuters

היורה שפתח אמש (שבת) באש בבית כנסת של חב"ד בפאווי שליד סן דייגו הוא ג'ון אירנסט בן ה-19.

באירוע הירי נרצחה אשה אחת ונפצעו שלושה, בהם רב הקהילה, מצבם יציב. אירנסט נכנס למקום כשהוא חמוש ברוצה, פתח באש והחל בהימלטות. שוטר ירה לעברו ולא פגע בו אך לבסוף הוא נעצר.

כשעה לפני אירוע הירי פרסם אירנסט רשומה בה כתב שקיבל השראה למעשה מברנטון טארנט, שביצע את הטבח במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ' בניו זילנד בחודש שעבר. הוא הוסיף שתכנן את המעשה במשך ארבעה שבועות וכי היה לו שותף שסיפק לו מימון.

אירנסט הודה כי הוא האיש שעומד מאחורי מאחורי הצתת מסגד לפני כחודש בעיר אסקונדידו, צפונית-מזרחית לסן דייגו. בנוסף ברשומה הוא שיבח את היורה שביצע את הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג.

מירי קיטאי המתגוררת תושבת סן דייגו ואחראית על סעיר מטען הפדרציה היהודית אמרה בריאיון לאריה גולן בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב על אירוע הירי: "הקהילה היהודית המומה וכואבת. אין סימני אנטישמיות בסן דייגו. זאת קהילה שקטה ושלווה, לא היכרנו את נושא האנטישמיות כל כך. אולי בקמפוסים יותר מרגישים את זה – לא בקהילה".

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הגיב לאירוע הירי ואמר כי "הלב של אמריקה עם הקורבנות. האומה כולה מתאבלת על אובדן החיים, מתפללת עבור הפצועים ועומדת בסולידריות עם הקהילה היהודית. אנו מגנים בחריפות את האנטישמיות והשנאה. אנחנו אסירי תודה לאנשי אכיפת החוק שהצליחו לעזור את המתקפה ולהציל חיים".

בין הפצועים באירוע - שני ילדים ושליח חב"ד. הם פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. אדם אחד נעצר. ראש עיריית פאווי, סטיב ואוס, אמר לרשת CNN כי בית הכנסת נבחר מכיוון שהוא מהווה מקום מפגש של חברי הקהילה היהודית. "אני מבין שהיורה הוא אדם עם שנאה בלב, שנאה לקהילה היהודית".