הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ'
הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ'צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הציונות הדתית מוצאת את עצמה נכנסת למו"מ הקואליציוני בעיצומה של תקופת חשבון נפש לנוכח אבדן המנדטים מחד ומאידך קריאה ועידוד להשתלבות במפלגת הליכוד, רצון לפתוח שורות לקהלים רחבים ומאידך לעמוד במשימת הדאגה לצרכי המגזר וסוגיות נוספות שיש להכריע בהם.

על הסוגיות הללו ואחרות שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם הד"ר רוני קמפינסקי, חוקר הציונות הדתית, דיקן אקדמי וראש החוג לאזרחות במכללת אפרתה.

"אין ספק שהציונות הדתית חוותה הפעם פילוג דרמטי במובן זה ששתי מפלגות שהזדהו, גם אם לא בצורה מוחלטת, עם הציונות הדתית לא עברו את אחוז החסימה, אלו 'זהות' ו'הימין החדש', ואין ספק שיש כאן משבר. חשבון נפש צריך להיות כי אבדו הרבה קולות, אבל אולי מעז יבוא מתוק, כי איחוד מפלגות הימין יתמקדו כעת במגזר הדתי-לאומי ובאינטרסים שלו, ויכול להיות שדווקא הכמות פחות תשנה כאן כי אולי דווקא בגלל שתהיה קואליציה צרה לכל מפלגה יהיה כוח משמעותי יותר והציונות הדתית תוכל לשמור על האינטרסים שלה בממשלה הזו".

האם הדאגה לאינטרסים של הציונות הדתית עשויים לבוא על חשבון הראיה הכללית כפי שראה אותה השר נפתלי בנט כשחתר לתיק הביטחון ולהנהגת המדינה? להערכתו של ד"ר קמפינסקי ככל הנראה התשובה חיובית שכן הגישה של בנט לא תבוא לידי ביטוי בקדנציה הבאה, "אם כי מבחן התיקים יהיה מבחן מעניין. אם זה יהיה משרד השיכון, החקלאות או החינוך הנטייה תהיה מגזרית יותר, ואם משפטים או תיק כללי אחר הגישה תהיה אחרת".

על אישיותם של המנהיגים של מפלגת הציונות הדתית, הרב רפי פרץ וח"כ בצלאל סמוטריץ', נשאל ד"ר קמפינסקי הן על חוסר ניסיונו של הרב פרץ והן על הקשר הערכי של סמוטריץ' עם הציבור החרדי. לטעמו קשר זה, כשהוא כרוך גם בהיות הרב פרץ רב וראש ישיבה, מוביל לשינוי שכבר כעת ניתן לראותו ביחס לציבור החרדי, "זה שינוי מבורך. יש שיתוף פעולה בכל הדברים שנוגעים לציבור הדתי והחרדי ואת המחלוקות שראינו בעבר בין 'הבית היהודי' לחרדים לא נראה הפעם. אולי נראה את שיתוף הפעולה הזה גם בתוך המשרדים עצמם", הוא אומר ומזכיר כי לא רק ההנהגה תורנית יותר במפלגת הציונות הדתית אלא גם מרבית המצביעים הם כאלה.

באשר לחוסר ניסיונו הפוליטי של הרב רפי פרץ משוכנע ד"ר קמפינסקי כי שילוב הכוחות בתוך המפלגה יוביל לסגירת הפער הנדרש על מנת להפוך את הרב פרץ לפוליטיקאי שיהיה גם בקיא בנבכי העשייה הפוליטית לקידומי חקיקה וכיוצא באלה, וגם בעל יכולת להתנהל במשאים ומתנים פוליטיים. "זה דבר שקשה לנו לנבא אבל אני מעריך שפה לא תהיה בעיה".