מצעד החיים
מצעד החייםצילום: יוסי זליגר

מצעד החיים ה-31 יצא לדרך ביום חמישי הקרוב, יום הזיכרון לשואה ולגבורה. ערוץ 7 ילווה את המצעד כמדי שנה.

כעשרת אלפים בני נוער יהודים ולא יהודים, שיגיעו ב-110 משלחות מ-41 מדינות מכל רחבי העולם, יצעדו 3.2 קילומטרים בין אושוויץ ובירקנאו, לאות זיכרון לנספי השואה ובקריאה להילחם באנטישמיות. השנה יוקדש האירוע המרכזי של יום השואה ליהדות יוון והזמר יהודה פוליקר ישתתף במצעד ויופיע בטקסים.

המשתתפים במצעד יקראו למלחמה באנטישמיות הגואה, על רקע מגמת ההתגברות של פשעי השנאה נגד יהודים ברחבי העולם בשנתיים האחרונות. הם ייקחו חלק בקמפיין מודעות דיגיטלי רחב היקף, תחת ההאשטג: #SayNoToAntisemitism.

"הרצח הנורא בסן דייגו מצטרף לשורה של אירועים אנטישמיים באחת התקופות הכי קשות של העם היהודי בתפוצות", אמר ד"ר שמואל רוזנמן, יו"ר מצעד החיים. "הרצח הזה מתרחש דווקא בשבוע בו אנו מציינים את הפשע הנורא ביותר בתולדות האנושות, שנבע מאנטישמיות. מנהיגי העולם חייבים להתעורר ולקחת אחריות על המלחמה באנטישמיות. אלפי הצועדים במצעד החיים מתכוונים להזכיר להם את אחריותם".

על פי דוח של משרד התפוצות, 2018 הייתה השנה בה נרצחו הכי הרבה יהודים על רקע אנטישמי מאז 1994. גם ב-2019 נרשמו מאות אירועים אנטישמיים. במסגרת המצעד, בערב יום השואה באוניברסיטה שבקראקוב, יחתמו כ-20 מנהיגים צעירים ממדינות כגון: ארה"ב, דרום אפריקה, גרמניה, אוסטרליה, פנמה, ברזיל וקנדה על עצומה למלחמה באנטישמיות. בכנס הבינלאומי שכותרתו: EMERGING LEADERSHIP CONFERENCE ובשיתוף אנשי חינוך הם יקראו לצעירים נוספים להירתם בכל מקום ובכל זמן למחאה עולמית.

יוון תשלח למצעד משלחת מכובדת, בראשה יעמדו הפטריארך ברתולומאיוס פטריארך קונסטנטינופול, רומא החדשה והפטריארך האקומני, מנהיגם של עשרות מיליוני נוצרים אורתודוקסיים ברחבי העולם; ויו"ר הפרלמנט של יוון, ניקולאס ווטסיס. יהודה פוליקר, שציין לאחרונה 30 שנה לאלבום "אֵפֶר ואבק" ונבחר להדליק את משואת יום העצמאות יבצע בטקסיי המצעד את שיריו "כשתגדל", "חכי לי סלוניקי", "אפר ואבק" ו"דברים שרציתי לומר".

לצד אלפי בני נוער וצעירים מכל העולם יצעדו גם עשרות ניצולי שואה, שיספרו את סיפורים. אליהם תצטרף משלחת מיוחדת מטעם הממשל האמריקני, בראשות שגריר ארה"ב בישראל, דייויד פרידמן. במשלחת ישתתפו גם, בין היתר, שגריר ארה"ב בגרמניה, ריצ'רד גרנל; שגרירת ארה"ב בפולין, ג'ורג'ט מוסבאכר; והשליח המיוחד למלחמה באנטישמיות, אלאן קאר.

במצעד תשתתף גם ראש ממשלת רומניה, ויוריקה דנצ'ילה, הרב ישראל לאו שצועד מאז המצעד הראשון ב- 1988 ובעצמו ניצול שואה. יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, יעמוד בראש משלחת הסוכנות. השנה יצטרפו גם נציגים משתי קבוצות כדורגל מובילות בעולם: המועדון האנגלי צ'לסי המוביל קמפיין נרחב כנגד האנטישמיות ומועדון הכדורגל האמריקאי ניו אינגלנד רבולושן שנרתם גם כן. עשרות שגרירי או"ם מרחבי העולם שיגיעו במסגרת משלחת שמוביל שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון יגיעו לקחת חלק, בין היתר המשלחת תכלול את שגרירי ארגנטינה, לטביה, גואטמלה, הונדורס ומדינות נוספות.

בתום הצעדה מאושוויץ לבירקנאו, בשעות אחר הצהריים, (שעון ישראל 16:45) יתקיים הטקס המרכזי לציון יום השואה והגבורה, שבו יישאו דברים הרב ישראל מאיר לאו ונכבדים נוספים.

השגריר פרידמן אמר לקראת המצעד, "אנטישמיות היא אחת מהצורות העתיקות ביותר של שנאה בעולם. ממשלת ארה"ב נכונה תמיד להילחם נגד אנטישמיות ונגד אלו שמקדמים את השנאה המתועבת הזו בכל מקום שהיא מופיעה. לא נעצור ולא ננוח עד שנאיר את הפינות החשוכות האלו ונעקור אותה לנצח".

יו"ר הסוכנות יצחק הרצוג ציין, "אני גאה בכך שהשנה נפלה בחלקי הזכות להיות ממובילי מצעד החיים בתפקידי כיו"ר הסוכנות היהודית. משלחת נכבדה של מנהיגים ועובדים של הסוכנות היהודית בראשותי תשתתף במצעד. שמשמעו שעל החיים להמשיך ולספר את סיפור הזוועות מדור לדור, במיוחד בדור הזה שבו שנאת היהודים מבעבעת בכל רחבי תבל. עלינו החובה לחנך, ללמד, להוכיח בשער ולהתריע ולהיאבק כדי לקיים את הציווי 'לא עוד!'".