סיפורה של נערה בת 13 בשואה מתעורר לחיים באינסטגרם"הסטורי של אווה"

ביום השואה הקרוב ייחשף לראשונה יומנה של אווה היימן בהפקה אינסטגראמית ייחודית שכללה צילומים משוחזרים, שחקנים ומאות ניצבים

כשהנאצים פלשו להונגריה ב-1944 אווה היימן הייתה נערה בת 13. הדברים שהעסיקו אותה עד אז היו משפחתה, חברתה הטובה ואהבה צעירה ומרגשת. כמו נערות רבות בגילה, היא תיעדה את חייה ומחשבותיה ביומן.

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה הקרוב, עשרות שנים לאחר שאווה שיתפה את סיפורה בדיו, יומנה וחייה יתעוררו לחיים בסרט אינסטגרמי מקורי.

פרויקט 'הסטורי של אווה', בהובלתו של איש ההייטק והמדיה מתי כוכבי, יעניק הזדמנות לחוות את סיפורה האמתי של נערה יהודייה שחיה בתקופת השואה באמצעות סטוריז שיעלו בפרופיל אינסטגרם ייעודי שיוקם לזכרה. מיליונים ברחבי העולם יוכלו לעקוב ולחוות את חייה של אווה היימן במלחמת העולם השנייה, עד לשילוחה למחנה ההשמדה אושוויץ יחד עם סביה.

"רק 2.7% מכלל השיח היום סביב השואה באירופה ובארה"ב מגיע מצעירים - ירידה מאוד משמעותית ביחס לדורות הקודמים", אומר מתי כוכבי שיזם, כתב וביים את הפרויקט בכללותו יחד עם בתו מאיה כוכבי. "בעידן דיגיטלי שבו רף הקשב יורד וסף הריגוש עולה, ועל רקע מספרם ההולך ומדלדל של הניצולים יש צורך אדיר במציאת מודלים חדשים של עדות וזיכרון. אינסטגרם היא פלטפורמה סיפורית וכמו כל פלטפורמת מדיה ותוכן, ניתן לספר בה סיפור עמוק או שטחי כאחד. הרעיון של הפרויקט הוא להשתמש ברשתות החברתיות על מנת לייצר ז׳אנר חדש של זיכרון, ואנחנו מקווים שבאמצעותו נוכל לקרב את הצופים לחייה ולנבכי נפשה של אווה".

הפרויקט המיוחד מבוסס על יומן אישי שהשאירה אחריה אווה, אשר עובד לתסריט והופק עם צוות של כ -400 אנשי הפקה, שחקנים וניצבים, ששחזרו את חייה של הנערה. צילומי הסרט האינסטגרמי התקיימו בעיר לבוב, אוקראינה ובעבורם הובאו רכבי קומנדקר, משאיות, טנקים, אופנועים תקופתיים, קרונות רכבת ישנים וכלבים מאולפים. זאת לצד מאות פרטי ארט, תלבושות, כלי נשק ומדים צבאיים שהגיעו ממחסנים ואוספים פרטיים.

במשך 24 שעות, החל משעה 16:00 בצהריי יום רביעי ה-1.05, יעלו בעמוד אינסטגרם של אווה עשרות סרטוני וידיאו, תמונות סטילס וקטעי טקסט שונים דרכם נחשף מידי שעה לאירועים שאירעו בחודשים האחרונים לחייה. החל מהיכרות עם משפחתה וחברותיה, דרך פלישת הנאצים לעיר מגוריה, החלת חוקי הגזע והטלאי, העקירה מהבית והמעבר לגטו, התהפוכות האדירות אותם חוותה ועד לעלייתה לרכבת לאושוויץ.

"הסטוריז הופכים את אווה משם אלמוני לדמות דינמית ומוחשית, שמספרת את סיפור חייה ואת המתרחש סביבה, בדיוק באותו האופן שבו מיליוני אנשים וצעירים ברחבי העולם מתעדים כיום את חייהם היומיומיים", אמרה מאיה כוכבי. "אנחנו התאהבנו באווה. קראנו, חקרנו ולמדנו את יומנה ואת חייה לאורך זמן ולכל אורך הדרך שאלנו את עצמנו כיצד הייתה מספרת את סיפורה אילו הייתה בידיה המצלמה לה יחלה כל כך. אנחנו מקווים שדרך הפרויקט הצלחנו להבין ולהעביר את חוויותיה ורגשותיה מנקודת מבטה האישית והאינטימית, ובכך גם להמחיש את זוועות השואה בצורה המעוררת הזדהות והבנה עמוקה".

כפרויקט זיכרון ציבורי עצמאי, מטרת "הסטורי של אווה" היא להציע דרך רלוונטית וחדשנית ללמד ולשמר את זיכרון השואה כיום, בעיקר בקרב צעירים, ובמיוחד בתקופה של אנטישמיות מתגברת ועל רקע מספרם ההולך ומתמעט של ניצולי השואה. ההפקה פורצת הדרך הותאמה במיוחד לצפייה דרך מסכי טלפון וצולמה כולה מזווית ראייה של 'סלפי' ובגוף ראשון כפי שמאפיין את התקשורת באינסטגרם וברשת החברתית.

לפרויקט התגייסו עשרות משפיענים אשר, החל מהיום, יעקבו אחרי אווה במהלך יום השואה. מביניהם ליאור רז, גיא פינס, שירה האס, אגם רודברג, רן דנקר, שלומי שבת, לי בירן, טום באום, יובל דיין ועוד.

"צעירים ישראליים הם קהל יעד מרכזי מבחינתנו, ולכן החלטנו להשיק את הפרויקט בישראל ולרתום את הקהל המקומי למשימת הזיכרון", הדגיש איש התקשורת והתוכן, יונה ויזנטל שהיה אמון על ניהול הפרויקט. "עם זאת, מדובר בפרויקט עם פוטנציאל חשיפה בינלאומי ורלוונטיות גלובאלית כך שהוא פונה למגוון רחב של קהלים באירופה וארה"ב".

ההפקה נתמכה על ידי צוות של 70 אנשי מקצוע בראשם: הצלם לאל אוטניק, מפיק ועוזר הבמאי, שבתאי יצחק עדן, מפיק ראשי יונה ויזנטל, העורכים אריק להב לייבוביץ, עידו שור וערן פלר וחברת ההפקה POV הפקות בהובלתן של נטע קרני, הדר אלברנס וליאת להבי.

״אווה רצתה להיות צלמת עיתונות בלונדון, אז רצינו להגשים את חלומה 75 שנה אחרי שהתנפץ בן רגע״, מסכם מתי כוכבי. ״תרגמנו את יומנה לצילומי וידיאו, נתנו לה סמארטפון במקום מצלמה, פרסמנו את כתביה באינסטגרם במקום בעיתון והבאנו את סיפורה תחילה לישראל ובהמשך גם ללונדון ולשאר העולם״.

ניתן לעקוב ולהיכנס לסטורי של אווה שיעלה ביום רביעי