כושר קרבי
כושר קרביצילום: דובר צה''ל

היום (ב׳) הסתיימה עונת בחני הכשירות הקרבית לקצינים הלוחמים של צה"ל לשנת 2018-2019.

את הבוחן מבצעים כלל הקצינים הלוחמים בזרוע היבשה וכמו כן, הקצינים הלוחמים ביחידות המבצעיות של חיל האוויר, חיל הים ואגף המודיעין.

הבוחן נבנה כנגזרת מתפיסת "בניית המפקד והלוחם" של מערך הכושר הקרבי בצה"ל, והוא מביא לידי ביטוי בצורה המיטבית את אתגרי שדה הקרב הפיזיולוגים והמנטליים אליהם ידרשו היחידות המבצעיות בצה"ל במערכה הבאה.

כחלק מהתפיסה, הבוחן מכיל שלושה מרכיבים מרכזיים:

הראשון הוא הכשירות הפיזיולוגית של הקצין הלוחם בתנועה בתוואי שטח קשים תוך התגברות על מכשולים המדמים שדות קרב כולל טרסות, טופוגרפיה קשה ומסלע.

המרכיב השני הינו בחינת יכולות הניווט וההתמצאות של הקצין הלוחם בשטח תוך שימוש בתצלומי אוויר המחייבים רמת התמצאות וניווט גבוהה.

המרכיב השלישי הינו בחינת יכולות הקליעה (ירי) של הקצינים הלוחמים תוך כדי מאמץ, דבר המהווה מרכיב מרכזי בכשירות המבצעית של המערך הלוחם בצה"ל.

מפקד מערך הכושר הקרבי בצה"ל, אלוף-משנה (מיל') אבי דהן: "בוחן הכשירות הקרבית לקצין מציב בפני הקצין הלוחם בצה"ל אתגר פיזיולוגי, מנטלי ומקצועי אשר מחייב אותו לעבור תוכנית אימונים סדורה שתכליתה היא העלאת הכשירות המבצעית והכנת היחידות הלוחמות לשדה הקרב.

''השנה נרשמה עליה משמעותית באופן הירתמות המפקדים, החל מדרגת סגן-משנה ועד דרגת אלוף-משנה, ממפקד מחלקה ועד מפקדי החטיבות, ובזכות ההכנות והרוח ההישגית נרשם שיפור משמעותי הן בכמות הקצינים אשר ביצעו את הבוחן והן באיכות הביצוע''.

אל''מ דהן הוסיף ''השנה, לראשונה, בוצע הבוחן במתכונתו החדשה הכוללת את המרכיבים שלעיל ומתכונת זו תיוצב ותלווה את קציני צה"ל גם בשנים הבאות".

היחידות המנצחות על-פי חלוקה לקטגוריות:

חטיבות החי"ר-
1) חטיבת גבעתי
2) חטיבת הנח"ל
3) חטיבת גולני

היחידות המיוחדות-
1) יחידת דובדבן
2) יחידת החילוץ והפנוי הקרבי בהיטס
3) יחידת מגלן

היחידות המובחרות-
1) גדס"ר נח"ל
2) גדס"ר גבעתי
3) גדס"ר צנחנים

יחידות עצמאיות-
1) פלס"ר "עוצבת סער מגולן"
2) גדס"ם 8200
3) גדוד "אסף"

בסיסי האימון החטיבתיים-
1) בא"ח גבעתי
2) בא"ח נח"ל
3) בא"ח צנחנים

חטיבות המערך המתנייע והסיוע הקרבי-
1) בא"ח העורף
2) בית הספר לתותחנות שדה (שבטה)
3) בית הספר להגנה אווירית

גדודי הגנת הגבולות-
1) גדוד "ניצן"
2) גדוד "לביא הבקעה"
3) גדוד "עיט"

צילום: דובר צה''ל