ריבלין: "השמצנו והושמצנו עכשיו די"ערוץ הכנסת

בכנסת ישראל מתקיים בשעה זו טקס ההשבעה החגיגית של הכנסת ה-21.

נשיא המדינה פתח את הטקס בנאום שנשא בו קרא להרגעת הרוחות במערכת הפוליטית. "עברנו מערכת בחירות קשה. השמצנו והושמצנו. סילפנו. עבדנו שעות נוספות בשירות הדה לגיטימציה, השנאה והמשטמה. עכשיו, די. מספיק. צריך לטפס מעלה. להניח את חרבות הבחירות ולנקות את הלכלוך. השיקולים הפוליטיים כבר אינם יכולים להיות המצפן היחיד. זוהי דרישה ותביעה של כל אזרחי ישראל, ממנהיגינו".

הוא הוסיף, "נער הייתי וגם זקנתי. זכיתי לשרת את העם מהקואליציה ומהאופוזיציה. לחברי הכנסת מן האופוזיציה לעתיד, אני רוצה לומר: זוהי זכות לשרת את העם מהאופוזיציה, כפי שזו אחריות גדולה. ביקשתם מהעם את אמונו, ומשעשיתם זאת, כעת עליכם להצדיק את האמון שניתן בכם".

"בבחירות דמוקרטיות, העם אף פעם אינו טועה. ההכרעה הדמוקרטית היא רצון העם, והעם הוא הריבון היחיד בדמוקרטיה. הזכות לשרת את העם מהאופוזיציה היא הוכחת נאמנות לדמוקרטיה, היא החובה לבקר ולפקח, והיא האתגר והאחריות לשכנע", דברי הנשיא.

הוא ציין כי "כמי שישב באופוזיציה אני יודע, צריך לכבד את האתגר הטמון בתוצאות הבחירות. את החובה לשכנע ולהיות משכנעים. לא להתנשא. לא לפתור את זה בכך שהעם לא יודע מה הוא בוחר, שאין "עם", או ש"העם טיפש". לא לא. העם החליט, והוא החליט אחרת".

"לחבריי בקואליציה לעתיד אני רוצה לומר, יש להפסיד בכבוד ויש לנצח בכבוד. אתם לא באופוזיציה. אתם אוחזים במושכות השלטון וההנהגה מזה זמן רב. ככאלה זוהי האחריות שלכם להשתחרר ממלאכת חיסול היריב, להשתחרר מתחושת הקורבנות, ולמשול בכבוד ובאהבה, על כל סוגי האזרחים והקהילות שחיים כאן", דברי ריבלין.

ריבלין התייחס גם למערכת היחסים בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת וקרא לכנסת לחוקק את חוק יסוד החקיקה. "משימות כבדות מונחות בפניכם, בפני הממשלה והכנסת הנכנסות, קואליציה ואופוזיציה כאחת: ביצור ופיתוח מעמדה הביטחוני והמדיני של מדינת ישראל, לאור האתגרים בחזיתות השונות, וכן לאור ההזדמנויות שאולי יעמדו לפתחנו. צמצום וסגירת הפערים החברתיים. אינני יכול לסיים את דברי מבלי לבקש ולהפציר בכם לשים סוף להתנגשות המסוכנת בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת. אני מקווה ומייחל שהכנסת ה-21 תעשה את המעשה ההיסטורי ותקבע את חוק יסוד החקיקה כאחד מפרקי החוקה העתידית שלנו".

נאום יו"ר הכנסת אדלשטיין בהשבעת חברי הכנסת ה-21ערוץ הכנסת

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין אמר, "בעוד דקות מעטות, עם תוֹם הישיבה הזו, אבקש מכם בהתרגשות רבה, להטיל עלי את תפקיד יושב-ראש הכנסת, זו הפעם השלישית. האמת היא, שבכלל לא הייתי אמור להיות כאן היום. במצפן שקיבלתי בלידתי, לא היה אפילו חץ קטן ביותר שהצביע אל ארץ ישראל. גדלתי מאחורי מסך הברזל הקומוניסטי, במקום בו ציונות היתה מילה אסורה, והיהדות נחנקה מתחת למגף כבד של דיכוי. ואף על פי כן – אני כאן".

"הסיפור שלי הוא רק חלק קטן, שברִיר היסטורי מהסיפור הגדול של עם ישראל", הוסיף אדלשטיין.

"הכנסת היוצאת הורישה לנו סל גדוש מעשים והישגים", סיפר יו"ר הכנסת. "הגברנו את השקיפות, קידמנו את הנגישות, אירחנו מאות משלחות מכל רחבי העולם, חוקקנו חוקים רבים שביקשו להרבות בכל תחומי החיים צדק, חירות, שגשוג ושוויון".

הוא הצהיר כי "זו נקודת הפתיחה של הכנסת ה-21. המחויבות שלנו היא להמשיך אותה הלאה. חובה עלינו לחזק את כוחה של הכנסת כרשות מפקחת. חובה עלינו להפוך את מלאכת החקיקה ליעילה יותר ואיכותית יותר. חובה עלינו לחסן את הדוכן הזה מפני שיח מבזה ואלים, תוך חיזוק ועדת האתיקה ושמירה על כבוד הכנסת. חובה עלינו לזכור תמיד מי שלח אותנו לכאן, ולפני מי אנחנו עתידים לתת דין וחשבון: לפני אזרחי ישראל".

"הם, בצדק, צופים בנו. הם, בצדק, תובעים מאיתנו. תובעים שאת שיח ה"מפסידים" וה"מנצחים", נחליף בשיח אחר. בשיח של "שותפים". כי רק כך נוכל להצליח. הם תובעים מאיתנו לדבר מעל הדוכן כמו שהיינו מדברים אם ההורים שלנו היו בקהל; כמו שהיינו מדברים אם הילדים שלנו היו בקהל. מליאת הכנסת צריכה להיות מקום שבו צופים ילדים וילדות מכל הארץ ואומרים: 'לשם אני רוצה להגיע; כזה אני רוצה להיות'", דברי אדלשטיין.

הוא הוסיף, "אזרחי ישראל תובעים מאיתנו שלא נשחית את זמננו, שנסכים שלא להסכים בהחלטיות, אבל ברעות ובהוגנות, שנשכיל להצעיד את מדינת ישראל מחיל אל חיל, ושנהיה ראויים לצרף את תרומתנו לזו של כל הדורות שלפנינו, ולהקים כאן, בירושלים, קומה נוספת של מדינת מופת".

"זו המחויבות שלנו: אין קשה ממנה, אין נעלה ממנה. היום אפשר להרגיש בכנסת רוח מיוחדת. סופה של הרוח הזו לשקוט ולהתכסות באבק של ימי חולין. אבל אם נזכור, בכל הצעת חוק שנגיש, בכל שאילתא, בכל דיון בוועדה ובכל נאום במליאה - שכל הדורות שלפנינו צופים בנו, שכל אזרחי ישראל מתבוננים בנו, אני מלא אמונה שנעמוד בהתחייבות", סיכם אדלשטיין.

מיד אחר כך הקריא יו"ר הכנסת את נוסח ההשבעה ומזכירת הכנסת, ירדנה מלר, קראה בשמו של כל חבר כנסת שענה: "מתחייב אני".

כתב ערוץ 7 עם חברי הכנסת החדשים


חברי הכנסת, ותיקים וחדשים כאחד, הגיעו היום למשכן כשהם מלווים בבני משפחותיהם. עם כניסתם למשכן, החל מהשעה שמונה בבוקר, צעדו נבחרי העם הנרגשים על שטיח אדום. מיד נמסרה לידיהם תעודת חבר כנסת רשמית מטעם ועדת הבחירות המרכזית ולדש בגדם הוצמד פרח חגיגי.

הח''כים הצטלמו עם התעודה לתמונת השבעה, מזכרת מהרגע המרגש, ומשם הופנו לצילום רשמי אשר ילווה אותם במהלך כהונתם בפרסומים רשמיים מטעם הכנסת ובלוחות הנוכחות במשכן. לאחר מכן הוזמנו חברי הכנסת ובני משפחותיהם להתכנסות וכיבוד קל במרפסות טרקלין שאגאל.
בדרכם לטרקלין חלפו המוזמנים על פני תמונות התערוכה "70 שנים לכנסת", המוצבת גם בנמל התעופה בן גוריון וסוקרת את ההתרחשויות ההיסטוריות במשכן. התערוכה הוצבה במיוחד לרגל ההשבעה.

בשעה 15:00 התקיים טקס קבלת הפנים לנשיא המדינה ברחבת הכנסת, בנוכחות כלל חברי הכנסת והמשפחות הנרגשות. לראשונה בתולדות המשכן קיבל משמר הכבוד של משמר הכנסת את נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, באמצעות מצעד כבוד, על רקע מארש שתנגן תזמורת צה"ל. עוד לוו את הנשיא שיירת אופנועים ופרשים על סוסים.